W poniedziałek prezes Deutsche Bahn tłumaczył się z zimowych problemów na kolei przed ministrami transportu niemieckich krajów związkowych oraz komisją infrastruktury parlamentu Berlina. Zastrzegł, że kłopoty były przede wszystkim wynikiem działania "siły wyższej": obfitych opadów śniegu, marznącego deszczu czy przerw w dostawach prądu. Przyznał jednak, że z powodu kłopotów technicznych kolej nie dysponowała w krytycznym okresie wystarczającym taborem. W ciągu najbliższych pięciu lat DB zamierza zainwestować 44 mld euro w poprawę infrastruktury oraz taboru - zapowiedział Grube. Politycy opozycji zaproponowali, by na inwestycje przeznaczyć również pół miliarda euro dywidendy z zysku DB, należnej niemieckiemu państwu, które jest właścicielem kolei. Minister Ramsauer odrzucił jednak taką możliwość, tłumacząc, że nie przewiduje tego ustawa budżetowa na 2011 rok.
Zimowy paraliż jest drugim w ciągu kilku ostatnich miesięcy kryzysem, który dotknął Deutsche Bahn. W upalne dni ostatniego lata w wagonach szybkich pociągów ICE dochodziło do awarii klimatyzacji. Niektórzy pasażerowie potrzebowali pomocy medycznej po podróży w przegrzanych wagonach. Niemieccy komentatorzy żartują, że zima i lato to najwięksi wrogowie Deutsche Bahn.
pap, ps