Sejm ułatwił życie przedsiębiorcom

Sejm ułatwił życie przedsiębiorcom

Dodano:   /  Zmieniono: 
Oświadczenia zamiast zaświadczeń - nasze kontakty z urzędami mają być przez to prostsze (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Sejm przyjął ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Ustawa wprowadza prawo do złożenia oświadczenia, zamiast obowiązku składania zaświadczeń, wymaganych do tej pory przez różne przepisy prawa. Za uchwaleniem ustawy głosowało 415 posłów, nikt nie głosował przeciw, dwóch posłów wstrzymało się od głosu.
Na mocy ustawy w miejsce ponad 200 różnych zaświadczeń, odpisów oraz wypisów, przedsiębiorca i obywatel będzie mógł sam złożyć stosowne oświadczenie. Będzie też mógł zwrócić się o wydanie zaświadczenia i złożyć je. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 lipca 2011 roku.

- Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, usprawni relacje między obywatelem, przedsiębiorcą a administracją państwową - zapewnił wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. Pawlak podkreślił, że dzięki nowym przepisom poprawi się również sprawność w obrocie gospodarczym.

Z kolei przewodniczący sejmowej komisji "Przyjazne państwo" Adam Szejnfeld stwierdził, że ustawa jest wyrazem zaufania państwa do obywateli. Zaznaczył, że redukuje obowiązki administracyjne oraz ogranicza koszty biurokracji przy prowadzeniu działalności gospodarczej.  - Efektem ustawy będzie zmniejszenie restrykcyjności polskiego prawa, zwłaszcza prawa gospodarczego. Jeśli państwo ma być przyjazne, to nie może być państwem policyjnym. W związku z czym wymiar kar, ich zakres oraz odpowiedzialność zmieni się dzięki tej ustawie - podkreślił polityk PO.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak zwrócił uwagę, że kolejnym etapem zmian jest przygotowany przez resort gospodarki projekt założeń ustawy ograniczającej obowiązki informacyjne. Ponad 3 mld zł rocznie mają zyskać przedsiębiorcy na zaproponowanej przez resort redukcji bądź likwidacji uciążliwych obowiązków informacyjnych i barier administracyjnych. Propozycje idą m.in. w kierunku zastąpienia papierowych dokumentów ich wersją elektroniczną.

PAP, arb