Polacy kupują coraz mniej samochodów

Polacy kupują coraz mniej samochodów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Wikipedia 
W maju zarejestrowano w Polsce 22 476 nowych samochodów osobowych, o 2,73 proc. mniej niż przed rokiem i o 1,6 proc. więcej niż w kwietniu tego roku - wynika ze wstępnych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, o czym informuje Samar. Ogółem od początku roku do końca maja zarejestrowano 113 165 nowych samochodów osobowych, o 4,88 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, która w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedała 13 506 samochodów, o 4,16 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,88 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Opel. Niemiecki producent sprzedał i zarejestrował od początku roku 9320 aut -  o 2,49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku, a jego udział w rynku sięgnął 8,22 proc. Na trzecim miejscu jest Toyota - 8737 sprzedanych aut (spadek o 12,51 proc., udział w rynku 7,71 proc.), a dalej w kolejności: Ford - 7999 samochodów (spadek 8,51 proc., udział w rynku 7,06 proc.) oraz Fiat - 7860 aut (spadek o 15,97 proc., udział w rynku 6,93 proc.).

Dilerzy samochodowi przyznają, że sprzedaż aut osobowych dla klientów indywidualnych jest poniżej oczekiwań i zakładanych prognoz. Ruch w salonach samochodowych, zwykle o tej porze roku spory, zamiera. Niewielu klientów odwiedza salony, jeszcze mniej decyduje się na zakup samochodu. Zmienia się również struktura zakupów flotowych. O ile w  ubiegłym roku sprzedaż napędzały samochody "z kratką", o tyle obecnie wzrastają flotowe zakupy "zwykłych" samochodów osobowych, dokonywane przez duże firmy. Następuje naturalna wymiana parku aut 3-4-letnich na nowe.

Jednocześnie Polacy sprowadzają coraz mniej aut używanych. W maju zarejestrowano 58 148 takich samochodów osobowych, o 1,17 proc. mniej niż w kwietniu i o 9,74 proc. mniej niż w maju 2010 roku. Od początku roku zarejestrowano już 267 437 samochodów osobowych z prywatnego importu, czyli o 7,65 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wśród sprowadzonych w tym roku aut najwięcej jest samochodów mających więcej niż 10 lat (47,39 proc. wszystkich sprowadzonych do  Polski). Auta w wieku od 4 do 10 lat stanowiły 44,16 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze, w wieku do 4 lat, zaledwie 8,45 proc. importu. W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen, przed Oplem, Renault, Fordem, Audi, Peugeotem, Seatem, BMW i Toyotą.

PAP, arb