Chińczycy znikają, co dalej z A2?

Chińczycy znikają, co dalej z A2?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. WPROST 
27 czerwca uprawomocni się decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odstąpieniu od umowy z chińską firmą Covec na budowę A2 Stryków-Konotopa. Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken poinformowała, że decyzji w sprawie dokończenia budowy jeszcze nie ma.
Zgodnie z kontraktem zawartym w 2009 r. chińskie konsorcjum Covec miało wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą: odcinek C o długości 20 km za 534,5 mln zł, oraz  odcinek A o długości 29,2 km za 754,5 mln zł. Pozostałe trzy odcinki budują inne firmy - Strabag (17,6 km za 643,8 mln zł), Mostostal Warszawa (16,9 km za 843,5 mln zł) i Budimex-Dromex (7,1 km za 425,5 mln zł). Autostrada miała być przejezdna przed Euro 2012. W maju okazało się, że chiński wykonawca zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców. Zaległości płatnicze podwykonawcy szacowali na kilkadziesiąt milionów złotych.

Na początku czerwca polska strona przedstawiła Chińczykom ultimatum - Covec dostał tydzień na przedstawienie planów, zawierających harmonogram spłat zobowiązań wobec polskich podwykonawców budowy oraz gwarancje finansowania pozostałej części inwestycji. W  odpowiedzi Covec przedstawił stanowisko, że jest gotów zrezygnować z budowy dwóch odcinków autostrady, ale  jednocześnie zadeklarował, że może nadal rozmawiać na ten temat. Po tygodniu rozmów Chińczycy poinformowali, że chcą renegocjacji kontraktu. Zastępca Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski poinformował wówczas, że  konsorcjum przekazało stronie polskiej propozycje zmian zakresu rzeczowego i finansowego budowy A2. GDDKiA zastrzegła sobie trzy dni na przeanalizowanie tej propozycji i  przedstawienie swojego stanowiska.

13 czerwca GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińską firmą Covec na obu odcinkach A2. Dyrekcja zapowiedziała jednocześnie, że będzie egzekwować kary umowne wysokości 130 mln zł, a także będzie się domagać 741 mln zł odszkodowania. GDDKiA poinformowała, że rozmawia z  innymi firmami o ewentualnym dokończeniu umowy po Chińczykach. Natomiast decyzje, czy na dokończenie budowy będzie ogłaszany przetarg, czy wykonawca będzie wybrany w trybie negocjacji miały zapaść po uprawomocnieniu się decyzji o odstąpieniu od  umów z Covec.

Premier Donald Tusk podkreślał, że doprowadzenie A2 do Warszawy przed Euro 2012 jest rządową ambicją. Zapowiadał, że niezależnie od przyjętego wariantu dokończenia budowy autostrady, prace zostaną wznowione w lipcu.

PAP, arb