Polacy wybierają prywatną opiekę medyczną

Polacy wybierają prywatną opiekę medyczną

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Prywatne wydatki na opiekę medyczną stanowią jedną trzecią wszystkich pieniędzy przeznaczanych na zdrowie w Polsce - wskazali eksperci z Deloitta.
W 2009 r. (ostatnie dostępne dane) wydatki na usługi medyczne w Polsce sięgnęły 91,8 mld zł wobec 83 mld zł rok wcześniej. To niewiele w porównaniu z innymi krajami UE, ale nasz rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się.

- Polska należy do krajów, w których nakłady pieniężne na opiekę zdrowotną będą rosły w największym tempie. Obecne średnie wydatki na osobę w krajach Europy Zachodniej, które wynoszą około 2 200 euro na osobę, przewyższają dwukrotnie nakłady w Polsce. Oznacza to, że polski rynek usług medycznych w długim okresie ma duży potencjał wzrostu – stwierdził Szymon Goc, menedżer z Deloitte.

Coraz więcej Polaków leczy się prywatnie

Jak wynika z badania Deloitte "Jak zagospodarować rynek ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce" prywatne wydatki na opiekę medyczną stanowią jedną trzecią wszystkich pieniędzy przeznaczanych na zdrowie w Polsce w 2009 r. - z tego abonamenty stanowiły niewiele ponad 1 proc., a ubezpieczenia zdrowotne – ok. 0,1 proc. ogółu wydatków. Pozostałe koszty ponoszone bezpośrednio przez pacjentów to wydatki na lekarstwa i tzw. „fee-for-service", czyli gotówkowe opłaty za prywatne usługi.

- Nasze wydatki na usługi medyczne rosną w tempie 6,1 proc. rocznie, a rynek produktów przedpłaconych - abonamentów medycznych i ubezpieczeń zdrowotnych - rozwija się w tempie kilkudziesięciu procent rocznie - wynika z danych Deloitte. - Wraz z bogaceniem się społeczeństwa wydatki Polaków na usługi medyczne będą rosły - ocenił Goc. Jak dodał, system opieki zdrowotnej będzie potrzebował coraz więcej prywatnych pieniędzy, m.in. ze względu na starzejące się społeczeństwo oraz nowe, kosztowne technologie medyczne.

600 zł rocznie to za dużo?

Jak dodała konsultantka Deloitte Ilona Gierczyk, z badań przeprowadzonych w 2010 r. przez CBOS na temat ubezpieczeń zdrowotnych wynika, iż trzy czwarte obywateli Polski jest niezadowolonych z tego, jak funkcjonuje służba zdrowia. - Mimo dużego niezadowolenia 20 proc. Polaków byłaby gotowa przeznaczyć 50 zł miesięcznie na zakup dodatkowej polisy zdrowotnej - stwierdziła Gierczyk.

Jak prognozują eksperci Deloitte, potencjał rynku ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów medycznych będzie zależał m.in. od podjętych rozwiązań systemowych i w pewnym stopniu od czynników wewnętrznych. - Istotnym czynnikiem rozwoju rynku byłyby zachęty podatkowe, jak np. możliwość finansowania zdrowotnych ubezpieczeń grupowych przez Zakładowe Fundusze Świadczeń Socjalnych. Możliwy jest również rozwój w oparciu o istniejące ramy prawne. W takim wariancie rynek w dużej mierze będzie zależał od tego, czy pojawi się firma potrafiąca zintegrować stronę podażową i zapewnić masową dystrybucję – ocenił Goc.

zew, PAP