LOT: "nie" dla żądań stewardów. Będzie strajk?

LOT: "nie" dla żądań stewardów. Będzie strajk?

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. Piotrus/Wikipedia) 
Rada nadzorcza PLL LOT nie zgodziła się na zawarcie porozumienia przyjętego i parafowanego wcześniej przez zarząd i ZZ Personelu Pokładowego – poinformował rzecznik spółki Leszek Chorzewski. Porozumienie dotyczyło czasu pracy i wypoczynku stewardess i stewardów.
Chodziło o dodatkowy wolny dzień po lotach ze zmianą czasu, jak np. rejsy atlantyckie, ale też urlop kondycyjny, który w uzgodnieniach został zmniejszony z 10 do trzech dni. Porozumienie zostało parafowane w połowie czerwca. - Rada Nadzorcza po dogłębnej analizie postanowiła nie wyrazić zgody na zawarcie porozumienia przyjętego i parafowanego wcześniej przez zarząd PLL LOT oraz Związek Zawodowy Personelu Pokładowego - oświadczył rzecznik.

Korzyść załogi kosztem spółki

"Do takiej decyzji doprowadził proces oceny zasad pracy w firmie oraz analizy ekonomicznej PLL LOT. Stanowisko rady nadzorczej oparte zostało również na porównaniu warunków pracy personelu pokładowego w innych liniach w Europie i w Polsce" - czytamy w komunikacie spółki. Zaznaczono, że zgoda na powyższe porozumienie spowodowałaby nieuzasadnione obciążenie finansowe spółki. Wcześniej spółka informowała, że wprowadzenie nowych rozwiązań oznacza dodatkowe korzyści dla załogi, które sięgają kilku milionów złotych, czyli dla firmy to dodatkowe koszty.

Będzie strajk?

Związek 31 sierpnia zakończył kilka razy już przekładane referendum strajkowe, które miało rozstrzygnąć, czy stewardessy i stewardzi będą strajkować, jeśli rada nie zgodzi się na parafowane porozumienie. Wyniki nie zostały jeszcze opublikowane. Aby referendum było ważne, musi w nim uczestniczyć co najmniej 50 proc. załogi LOT plus jedna osoba. Jak mówiła wówczas Elwira Niemiec ze Związku Zawodowego Personelu Pokładowego, związkowcy czekali na decyzję rady nadzorczej.

LOT pod kreską

W spółce jest prowadzona restrukturyzacja we wszystkich obszarach jej działalności: majątkowej, zatrudnienia i organizacyjnej. Wynik netto spółki po 7 miesiącach tego roku to 140,3 mln zł, w roku ubiegłym było to -64,5 mln zł. Z danych spółki wynika, że za siedem miesięcy 2011 r. wynik na działalności podstawowej spółki poprawił się o prawie 60 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Ale i tak LOT odnotował stratę w wysokości 91,1 mln zł. W tym samym czasie 2010 r. strata wynosiła 156,1 mln zł.

zew, PAP