Zamiast naprawiać wagony pożyczymy je od Niemców?

Zamiast naprawiać wagony pożyczymy je od Niemców?

Dodano:   /  Zmieniono: 
PKP Intercity miało wyremontować 748 wagonów. Cena okazała się jednak zbyt wysoka (fot. Bardrock/Wikipedia)
PKP Intercity unieważniło przetarg na naprawę 748 wagonów pasażerskich, który przewoźnik ogłosił na początku października. Prezes spółki Janusz Malinowski poinformował, że w czasie trwania przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, której wartość przekroczyła kosztorys o ponad 20 proc.
Jedyną ofertę w unieważnionym przetargu złożyły cztery firmy - "Tabor Szynowy" Opole, bydgoska Pesa, nowosądecki Newag i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", które wystartowały jako jedno konsorcjum. - Przetarg podzielony był na 28 zadań, ponieważ żadna z firm nie jest w stanie zrealizować w  całości zamówienia na naprawę tak dużej liczby wagonów. Dlatego podzieliliśmy przetarg na zadania, by oferenci mogli je traktować oddzielnie. Jednak firmy zdecydowały się wystartować razem - tłumaczył prezes. Malinowski dodał, że prawnicy PKP Intercity analizują sprawę, aby  sprawdzić, czy przy przetargu nie doszło do zmowy cenowej. Dodał, że po  zakończeniu prac przez prawników, przewoźnik zdecyduje, czy zgłaszać sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Natychmiast po unieważnieniu przetargu, przewoźnik rozpisał nowy - ma on być rozstrzygnięty jeszcze przed świętami. - Nowy przetarg nie różni się specyfikacją od tego unieważnionego, ale ma inną formułę. Będzie to przetarg ograniczony, więc zainteresowane firmy będą składać wnioski o udział w  postępowaniu, wówczas będziemy wiedzieć, ilu oferentów wystartuje - zapowiedział prezes. Zaznaczył, że wszystko wskazuje na to, że tym razem w przetargu wystartują również inne podmioty, nie tylko te, które uczestniczyły w poprzednim. Nie uściślił jednak, o jakie firmy chodzi.

Malinowski poinformował, że przedstawiciele PKP Intercity spotkają się 9 grudnia z przedstawicielami kolei niemieckich i będą rozmawiać o wynajęciu od Niemców wagonów piętrowych - miałyby one jeździć w barwach przewoźnika podczas Euro 2012. - Już wcześniej prowadziliśmy na ten temat rozmowy, nie jest to dla nas najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, ale jeśli ceny remontu wagonów nadal będą na tak wysokim poziomie, co w unieważnionym przetargu, to wynajem stanie się korzystny - tłumaczył. Dodał, że PKP Intercity traktuje opcję wynajmu części wagonów od kolei niemieckich "bardzo poważnie". Dodał, że delegacja przewoźnika będzie rozmawiać też z kolejami czeskimi na temat ewentualnego remontowania części taboru w  Czechach.

748 wagonów, których dotyczy postępowanie, ma być wyremontowane w  latach 2012-2013, przy czym większość ma być odnowiona do czerwca przyszłego roku, przed Euro 2012. Wśród nich znajdują się wagony przedziałowe, bezprzedziałowe klasy 1 i  2, wagony sypialne, kuszetki oraz wagony gastronomiczne - barowe i restauracyjne. Przewoźnik dopuścił w  ramach postępowania przetargowego ewentualność opcji polegającej na  zastąpieniu w 200 wagonach tradycyjnego systemu WC systemem zamkniętym.

PAP, arb