W 2011 roku Ukraińcy wydali prawie 4 mld euro na wódkę

W 2011 roku Ukraińcy wydali prawie 4 mld euro na wódkę

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. sxc 
W 2011 roku Ukraińcy wydali prawie 30 mld hrywien (3,75 mld dol.) na wódkę, wypijając 1,1-1,2 mld półlitrowych butelek - podał ukraiński portal finansowy Maanimo.
Wódka jest absolutnym liderem rynku mocnych alkoholi na Ukrainie. Z setki zakupionych butelek 93 to wódka, 6 - brandy, reszta - to m.in. whisky, gin czy też rum. Zgodnie z danymi firmy analitycznej Pro-Consulting, Ukraińcy w  2011 roku wypili 740 milionów półlitrowych butelek legalnej wódki (370 mln litrów), 12 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Na początku roku średnia cena butelki wódki wynosiła 20-22 hrywny (2,5-2,75 dol.). Po wprowadzonych przez rząd zmianach, polegających na  podniesieniu ceny detalicznej o 8,14 hrywny (1 dol.), cena podskoczyła do 28-30 hrywien (3,5-3,75 dol.) za butelkę. Przyczyniło się to do rozwoju czarnego rynku - sprzedawania wódki spod lady po cenach sprzed podwyżki. Wzrost takiej sprzedaży wynosił - według różnych danych - od 30 do 50 proc. legalnego rynku. W rezultacie sprzedaż legalna oraz tak zwana spod lady osiągnęła wartość około 29 mld hrywien (3,62 mld dol.), 1,1-1,2 mld butelek.

Różnice cenowe między wódkami różnych segmentów powoli się zaciera. - Niższa półka cenowa może stracić część swoich klientów - powiedział Dnitrij Ryżow, dyrektor marketingowy jednej z firm produkujących wysokoprocentowe napoje alkoholowe. - Jedni będą stawiać na image, kupując produkty ze średniej półki cenowej, inni zaczną kupować na  czarnym rynku, jeszcze inni będą preferować koniak. Właśnie dzięki klientom dla których 7-8 hrywien (1 dol.) nie jest znaczącą różnicą, oraz uznają oni koniak za bardziej szlachetny napój, jego sprzedaż wzrasta - dodał.

W 2011 roku spożycie koniaku na Ukrainie wzrosło o 5 proc. do 70 mln półlitrowych butelek, przybliżając się tym samym do poziomu sprzed kryzysu.

pap, ps