Priorytet rządu? Nowak: dokończyć remonty i modernizację

Priorytet rządu? Nowak: dokończyć remonty i modernizację

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sławomir Nowak, fot. PAP/Aleksander Koźmiński
Zakończenie modernizacji istniejących sieci kolejowych i inwestycje w tabor kolejowy to priorytet resortu transportu na najbliższe cztery lata - poinformował we Wrocławiu minister transportu Sławomir Nowak.
Minister wziął udział w seminarium pt. "Połączenia kolejowe jako czynnik integracji gospodarczej i społecznej". Podczas spotkania rozmawiano na temat perspektyw powstania kolei dużych prędkości w Polsce, znaczenia rozbudowy kolei dla  harmonijnego rozwoju polskich miast oraz możliwości modernizacji infrastruktury kolejowej na trasie Wrocław-Warszawa. W spotkaniu wzięli udział marszałkowie województw Polski południowo-zachodniej oraz województwa mazowieckiego.

Nowak podkreślił po raz kolejny, że Polski nie stać obecnie na  budowę kolei dużych prędkości (KDP), łączących Warszawę, Łódź, Poznań i  Wrocław. - Będziemy nadal pracować nad studium wykonalności i jednocześnie nad drugim studium, które będzie zakładać przedłużenie linii KDP do Berlina czy Pragi -  mówił minister. Podkreślił, że resort nie rezygnuje z projektu KDP, a jedynie przesuwa go w czasie. - Konsekwentnie mówimy także, że jesteśmy otwarci na partnera prywatnego w  realizacji tego projektu - mówił Nowak na konferencji prasowej w przerwie seminarium. Dodał, że projekt KDP łączący Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław jest wizjonerski, a jego kosztów dziś dokładnie nie da się oszacować. - Pierwsze szacunki to od 20 do 30 mld zł, a to jest ponad nasze siły obecnie - tłumaczył Nowak. Podkreślił, że priorytetem resortu jest w miarę szybka poprawa jakości przewozów pasażerskich. Dodał, że średni wiek wagonów to 28 lat, natomiast część linii klejowych jest jeszcze na drewnianych podkładach. Te zapóźnienia - według ministra - trzeba konsekwentnie likwidować.

Resort w ciągu najbliższych czterech lat chce dokończyć modernizacje i rewitalizacje istniejących sieci kolejowych. - Spowoduje to szybkie w miarę posiadanych środków podniesienie jakości świadczonych usług przewozów pasażerskich w Polsce. Modernizacja istniejących sieci skróci czas podroży do stolicy z Wrocławia i Poznania - powiedział minister.

Jednocześnie zaznaczył, że w 2014 r. w Polsce będzie szybka kolej. "To pociąg Pendolino, którym pojedziemy z Gdańska do Warszawy" -  mówił. Poinformował też, że do 2014 r. powinno zostać zmodernizowane połączenie z Wrocławia do Warszawy przez Opole i Częstochowę. "Możliwe jest, żeby tę trasę pociągi pokonywały w ciągu 3,5 godziny" - mówił. Obecnie pociągi trasę z Wrocławia do Warszawy pokonują w ciągu około sześciu godzin.

pap, ps