PKP Intercity straciło 27 milionów złotych w 12 miesięcy

PKP Intercity straciło 27 milionów złotych w 12 miesięcy

Dodano:   /  Zmieniono: 
PKP Intercity traci bo, jak zapewnia prezes spółki - inwestuje w tabor (fot. Wprost)Źródło:Wprost
Strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniesie ok. 27 mln zł - poinformował prezes przewoźnika Janusz Malinowski. To wyniki wstępne, jeszcze przed audytem.
- Gdybyśmy w zeszłym roku nie zrobili tylu remontów taboru, to  2011 rok zamknęlibyśmy z zyskiem. Ale też nie o to chodziło, chodziło o  to byśmy, jak najszybciej, mieli jak najwięcej sprawnych lokomotyw i taborów -  podkreślił Malinowski. Dodał, że w 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty 168 mln zł, wobec ok. 118 mln zł w 2010 r.

Malinowski zapowiedział jednocześnie, że w 2012 r. działalność spółki powinna być już zbilansowana, czyli wynik finansowy będzie zbliżony do zera. Wyjaśnił, że na spółce nie będzie już ciążył dług wobec zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP PLK. - To  zadłużenie jeszcze półtora roku temu wynosiło ok. 250 mln zł. W styczniu spłaciliśmy ten dług do końca i  teraz regulujemy zobowiązania za dostęp do torów na bieżąco - podkreślił Malinowski. Prezes chce też, by spółka w tym roku zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów. Zaznaczył, że od kilku lat przewoźnik notuje tu spadek - w 2009 r. spółka przewiozła prawie 52 mln pasażerów, w 2010 r. - ok. 37 mln osób, a w 2011 r. ok. 36,5 mln. Zarząd spółki chce, by w  tym roku było to ok. 37,5 mln pasażerów.

Malinowski zauważył, że przewoźnicy mają problem z zachęceniem pasażerów do podróży koleją. To - jego zdaniem - efekt licznych remontów torów, które wydłużają czas przejazdu i doprowadzają do częstych zmian rozkładu. PKP Intercity wyliczyło, że każde wydłużenie czasu przejazdu pociągu o minutę kosztuje spółkę dodatkowo 13 zł. - Nie zachęcimy pasażerów do kolei, jeśli podróż z  południa kraju nad morze będzie trwała kilkanaście godzin jak teraz - zaznaczył Malinowski. Przypomniał, że PKP Intercity planuje w tym roku naprawić ponad tysiąc wagonów i ponad 150 lokomotyw. Spółka ma ok. 1,5 tys. sprawnych wagonów, a na początku czerwca 2012 r., tuż przed Euro 2012, chce ich mieć ok. 1,7 tys.

PAP, arb