XXI wiek: Polacy ogrzewają się węglem

XXI wiek: Polacy ogrzewają się węglem

Dodano:   /  Zmieniono: 
Węgiel - przed wojną też był (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
W ubiegłym roku polskie gospodarstwa domowe zużyły na cele opałowe niemal 12 mln ton węgla kamiennego; w tym roku sprzedaż będzie prawdopodobnie wyższa – prognozują przedstawiciele Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.
W Katowicach odbyło się zebranie założycielskie Izby, skupiającej ok. 170 podmiotów handlujących węglem z całej Polski. Tym samym ogłoszona kilka tygodni temu inicjatywa powołania tego branżowego stowarzyszenia została formalnie potwierdzona.

Prezes Izby Adam Gorszanów wskazał, że w 2004 r. polskie gospodarstwa domowe spalały rocznie ok. 9,4 mln ton węgla kamiennego. Od tego czasu w  tym segmencie rynku sprzedaż systematycznie rośnie – mimo konkurencji oraz kampanii promujących wykorzystywanie innych nośników energii. - Węgiel kamienny pozostaje wciąż najtańszym źródłem energii dla  gospodarstw domowych. M.in. dlatego jeszcze przez wiele lat będzie on w  Polsce najpopularniejszym surowcem do produkcji energii cieplnej, tak w  gospodarstwach domowych, jak i na skalę przemysłową - powiedział Gorszanów.

Polskie górnictwo już dziś nie jest w stanie sprostać zapotrzebowaniu na gatunki węgla kupowane przez indywidualnych odbiorców. W zeszłym roku polska produkcja węgla opałowego – tzw. grubego i średniego –  wyniosła ok. 8,5 mln ton. Dalsze ponad 3 mln ton zostało uzupełnione importem, głównie z Rosji. Największym producentem takich gatunków węgla jest Kompania Węglowa, która w ubiegłym roku sprzedała ok. 4,4 mln ton takich gatunków – to  ponad 10 proc. całej produkcji tej największej górniczej firmy.

Wiceprezes Kompanii ds. handlowych Zbigniew Paprotny przyznał, że  węgiel gruby i średni obłożone są – tak u producenta, jak i u dystrybutorów – największą marżą, stąd ich sprzedaż jest bardzo rentowna; stanowi istotne źródło przychodów firmy. Kompania liczy na  dobrą współpracę z firmami, które dostarczają jej węgiel końcowym odbiorcom.

Powołana w piątek Izba Gospodarcza Sprzedawców Polskiego Węgla chce reprezentować interesy tego środowiska zarówno wobec producentów węgla, jak i władz. Organizacja zamierza m.in. zabiegać o zmianę zasad związanych z podatkiem akcyzowym na węgiel. Sprzedawcy wskazują, że jego wprowadzenie na początku tego roku spowodowało olbrzymi chaos. Chcą m.in., by wymogi administracyjne związane z dokumentowaniem zwolnienia z  akcyzy (gospodarstwa domowe nie muszą jej płacić) zostały znacząco złagodzone.

Izba chce też m.in. pomagać swoim członkom w rozwiązywaniu problemów, przygotowywać analizy rynkowe, zajmować się doradztwem oraz promować polski węgiel wśród odbiorców.

zew, PAP