Prezes Izby Adam Gorszanów wskazał, że w 2004 r. polskie gospodarstwa domowe spalały rocznie ok. 9,4 mln ton węgla kamiennego. Od tego czasu w tym segmencie rynku sprzedaż systematycznie rośnie – mimo konkurencji oraz kampanii promujących wykorzystywanie innych nośników energii. - Węgiel kamienny pozostaje wciąż najtańszym źródłem energii dla gospodarstw domowych. M.in. dlatego jeszcze przez wiele lat będzie on w Polsce najpopularniejszym surowcem do produkcji energii cieplnej, tak w gospodarstwach domowych, jak i na skalę przemysłową - powiedział Gorszanów.
Polskie górnictwo już dziś nie jest w stanie sprostać zapotrzebowaniu na gatunki węgla kupowane przez indywidualnych odbiorców. W zeszłym roku polska produkcja węgla opałowego – tzw. grubego i średniego – wyniosła ok. 8,5 mln ton. Dalsze ponad 3 mln ton zostało uzupełnione importem, głównie z Rosji. Największym producentem takich gatunków węgla jest Kompania Węglowa, która w ubiegłym roku sprzedała ok. 4,4 mln ton takich gatunków – to ponad 10 proc. całej produkcji tej największej górniczej firmy.
Wiceprezes Kompanii ds. handlowych Zbigniew Paprotny przyznał, że węgiel gruby i średni obłożone są – tak u producenta, jak i u dystrybutorów – największą marżą, stąd ich sprzedaż jest bardzo rentowna; stanowi istotne źródło przychodów firmy. Kompania liczy na dobrą współpracę z firmami, które dostarczają jej węgiel końcowym odbiorcom.
Powołana w piątek Izba Gospodarcza Sprzedawców Polskiego Węgla chce reprezentować interesy tego środowiska zarówno wobec producentów węgla, jak i władz. Organizacja zamierza m.in. zabiegać o zmianę zasad związanych z podatkiem akcyzowym na węgiel. Sprzedawcy wskazują, że jego wprowadzenie na początku tego roku spowodowało olbrzymi chaos. Chcą m.in., by wymogi administracyjne związane z dokumentowaniem zwolnienia z akcyzy (gospodarstwa domowe nie muszą jej płacić) zostały znacząco złagodzone.
Izba chce też m.in. pomagać swoim członkom w rozwiązywaniu problemów, przygotowywać analizy rynkowe, zajmować się doradztwem oraz promować polski węgiel wśród odbiorców.
zew, PAP