W Gliwicach rusza produkcja sportowego opla astry IV OPC

W Gliwicach rusza produkcja sportowego opla astry IV OPC

W gliwickiej fabryce General Motors oficjalnie ruszyła w poniedziałek produkcja sportowej wersji opla astry IV, noszącej oznaczenie OPC, fot. materiały prasowe
W gliwickiej fabryce General Motors oficjalnie ruszyła w poniedziałek produkcja sportowej wersji opla astry IV, noszącej oznaczenie OPC.

Jak poinformował dyrektor gliwickiej fabryki Andrzej Korpak, w  najbliższym czasie zakład będzie produkował ok. 2-3 tys. egzemplarzy tego pojazdu miesięcznie. Wielkość dalszej produkcji będzie zależała od  zapotrzebowania rynku. - Przy takich autach to głównie reakcja na rynek. Nie traktujemy tych aut, jako wysokowolumenowe. To mocne auto, wizerunkowe - wskazał Korpak.

Opel astra OPC wyposażony jest w benzynowy dwulitrowy silnik o mocy 280 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Samochód bazuje na trzydrzwiowym modelu astra GTC, którego jedynym producentem w całym koncernie jest śląski zakład. Inaczej jest w przypadku wersji pięciodrzwiowej, która prócz Gliwic, powstaje jeszcze w dwóch innych fabrykach GM.

W tym roku gliwicka fabryka opla rozpocznie jeszcze produkcję trzeciej wersji nadwoziowej astry IV generacji - po wakacyjnej przerwie produkcyjnej w Gliwicach z zakładu zacznie wyjeżdżać sedan przeznaczony głównie na rynki Europy środkowej i wschodniej, Turcji oraz Hiszpanii. Na przyszły rok przygotowywana jest produkcja astry IV w wersji cabrio.

Wszystkie te modele będą powstawały na jednej linii produkcyjnej. Umożliwia to wspólna dla wszystkich wersji tego modelu tzw. platforma delta. Niezależnie od tego np. wersje pięciodrzwiowa i GTC bardzo się różnią - spośród elementów zewnętrznych takie same są w nich tylko lusterka i antena. Taka odmienność oznaczała konieczność dużych inwestycji podczas przygotowywania produkcji, szczególnie na wydziałach tłoczni i spawalni.

Jak zaakcentował Korpak, GM ciągle inwestuje w rozwój i  przygotowywanie nowych wersji i modeli w Gliwicach – od momentu powstania fabryki i rozpoczęcia produkcji w 1998 r. w tempie 45 mln euro rocznie. Dotąd inwestycje pochłonęły ok. 920 mln euro. W obecnej produkcji fabryki dominuje pięciodrzwiowy model astra IV, którego w ubiegłym roku wyprodukowano niespełna 137 tys. egzemplarzy. Produkowanej od jesieni ub. roku trzydrzwiowej astry IV GTC było w 2011 r. ponad 15,7 tys. sztuk, a astry III sedan – ok. 21,2 tys. egzemplarzy. Łączne prognozy produkcji na ten rok zbliżają się do 160 tys. samochodów (w tym ok. 60 tys. astry GTC).

Kierownictwo i załoga fabryki czekają na ostateczną decyzję w sprawie lokalizacji produkcji kolejnej generacji astry. Według Korpaka ma ona zapaść w tym kwartale; być może jeszcze w tym miesiącu. Jeżeli okaże się ona korzystna dla Gliwic, w zakładzie rozpoczną się przygotowania – w  ciągu dwóch-trzech lat powstaną m.in. nowe obiekty. Fabryka w tym kontekście raczej nie myśli o wzroście przekraczającego 2,8 tys. osób zatrudnienia – ewentualna produkcja astry V zastąpiłaby bowiem w okolicach 2015 r. produkcję astry IV.

mp, pap

Czytaj także

 0

Czytaj także