Supermarket w każdej wsi?

Supermarket w każdej wsi?

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. sxc
Rynek centrów handlowych w drugim kwartale 2012 r. powiększył się o 132 tys. m kw. Połowa oddanej do użytku powierzchni przypadła na miasta liczące poniżej 200 tys. mieszkańców, co potwierdza rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi miastami w Polsce.

Największym projektem oddanym do użytku w drugim kwartale była zrealizowana przez Libra Project Galeria Korona (34 tys. m kw.) w Kielcach. Po powiększonej w zeszłym roku do 66 tys. m kw. Galerii Echo, jest to drugi w tym mieście obiekt o podobnym profilu i zestawie najemców. W Gorzowie Wielkopolskim otwarto centrum Nowa Park (32,5 tys. m kw.), a w Tczewie – Galerię Kociewską (14 tys. mkw.) z supermarketem, 4-salowym kinem i sklepami znanych marek - wynika z raportu za II kwartał firmy doradczej Jones Lang LaSalle (JLL).

Rozbudowano w tym czasie także centrum Jantar w Słupsku. Obiekt rozszerzył swoją ofertę o część rozrywkową, otwierając pierwszy w mieście multipleks oraz kręgielnię, a także szereg marek debiutujących na lokalnym rynku. We Wrocławiu, w ramach kompleksu biurowo - mieszkaniowego Sky Tower, otwarto galerię handlową o tej samej nazwie. Swoją pozycję umacniają centra wyprzedażowe, których funkcjonuje obecnie siedem. Kolejne trzy obiekty tego typu są obecnie w budowie; otwarcie dwóch – Outlet Park w Szczecinie i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią ma nastąpić jeszcze w 2012 r.

Z danych JLL wynika, że całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie 7,8 mln mkw. W sumie od początku roku podaż powierzchni w centrach handlowych wzrosła o 220 tys. m kw. W budowie jest 620 tys. m kw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat. Najwięcej powierzchni (60 proc.) przypada na centra handlowe małe i średnie (poniżej 40 tys. m kw.) i powstające w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców (51 proc.). W głównych aglomeracjach w budowie są obecnie 302 tys. m kw. - otwarcie 80 proc. planowane jest na 2013 r. (m.in. Poznań City Centre, Auchan Bronowice, Wzgórze w Gdyni, Galeria Katowicka).

Zdaniem analityków Jones Lang LaSalle, rozwój sieci handlowych jest wciąż bardzo ostrożny, ale stabilny. "Niektóre z sieci, w oczekiwaniu na poprawę ogólnej sytuacji ekonomicznej, tymczasowo wstrzymały rozwój. Inne, szczególnie te oferujące asortyment ze średniej półki cenowej, wciąż prowadzą intensywną ekspansję” - powiedziała dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle Grażyna Melibruda.
 
eb, pap