Thomas Sedran - ostatnia nadzieja Opla?

Thomas Sedran - ostatnia nadzieja Opla?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Thomas Sedran (fot. EPA/GM Company/Andreas Liebschner Mandatory/PAP)
Rada nadzorcza spółki motoryzacyjnej Adam Opel AG wybrała Thomasa Sedrana na tymczasowego szefa firmy. 47-letni ekonomista ma za zadanie wyprowadzenie koncernu z kryzysu.
Sedran ma kierować przedsiębiorstwem do czasu znalezienia nowego szefa - poinformowała spółka po nadzwyczajnym posiedzeniu rady nadzorczej w centrali koncernu w Ruesselsheim. Sedran zachowa dotychczasową funkcję członka zarządu ds. strategicznych. Jego poprzednik Karl-Friedrich Stracke ustąpił nieoczekiwanie 12 lipca - od tego czasu obowiązki szefa spółki pełnił tymczasowo szef rady nadzorczej Opla Stephen Girsky.

Sedran należy do kierownictwa Opla dopiero od kwietnia - zna jednak dobrze koncern ze względu na wcześniejszą działalność w firmie doradczej AlixPartners. W tej roli ekonomista doradzał kierownictwu Opla przy niedawnej restrukturyzacji, w trakcie której jedna z fabryk została zamknięta, a 8000 pracowników straciło pracę.

Opel na dnie?

Kłopoty Opla spowodowane są przede wszystkim spadkiem liczby sprzedawanych aut. Agencja dpa podała, że w czerwcu spadek sprzedaży wyniósł 12,2 proc. Macierzysty koncern Opla - amerykański General Motors (GM) odnotował spadek sprzedaży aut o 8,8 proc. Równocześnie Opel ma - w przeciwieństwie do Volkswagena - słabą pozycję na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, i nie może zrekompensować sobie strat na rynku europejskim wzrostem sprzedaży w innych częściach świata.

Stracke był autorem planu naprawczego firmy, którego głównymi punktami było zwiększenie eksportu i inwestycji oraz rozwój współpracy z francuskim partnerem Peugeot-Citroen. Stracke chciał uniknąć dalszego zamykania fabryk i masowych zwolnień pracowników, przynajmniej do 2016 roku.

Wielkie zaciskanie pasa

Eksperci rynku motoryzacyjnego, na których powołuje się dpa, przypuszczają, że Sedran rozpocznie wdrażanie bardziej radykalnego programu oszczędnościowego. Fabryki Opla na terenie Niemiec znajdują się w Bochum, Ruesselsheim, Eisenach i Kaiserslautern. Za zagrożone likwidacją uważane są przede wszystkim zakłady w Bochum.

PAP, arb