Pasażerom linii lotniczych nie należy się odszkodowanie, jeśli piloci strajkują

Pasażerom linii lotniczych nie należy się odszkodowanie, jeśli piloci strajkują

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lufthansa uniknęła odszkodowań (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Pasażerom linii lotniczych nie przysługuje odszkodowanie, jeżeli ich lot został odwołany z powodu strajku - orzekł niemiecki Trybunał Federalny w Karlsruhe. Lufthansa oceniła pozytywnie decyzję sędziów.

Pozew przeciwko Lufthansie złożyło dwóch pasażerów, którzy w lutym 2010 roku z powodu strajku pilotów musieli w Miami na Florydzie w USA czekać przez kilka dni na połączenie. Zgodnie z unijną dyrektywą pasażerom przysługuje w przypadku anulowania ich lotu odszkodowanie w wysokości do 600 euro. Jedynie w przypadku zaistnienia "nadzwyczajnych okoliczności" linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności finansowej za zmiany w rozkładzie lotów.

Niemieckie sądy nie były dotychczas zgodne co do tego, czy w przypadku strajku pasażerom należy się rekompensata. Część sędziów stała na stanowisku, że linie lotnicze są w stanie zapobiec akcjom strajkowym, dlatego nie należy ich traktować jako zdarzeń nadzwyczajnych. Sędziowie w Karlsruhe uznali obecnie, że strajk jest "niemożliwą do opanowania nadzwyczajną okolicznością", niezależnie od tego, czy zorganizował go personel lotniska czy też pracownicy samych linii lotniczych. - Inna decyzja miałby nieobliczalne skutki ekonomiczne dla Lufthansy - powiedział rzecznik niemieckiego przewoźnika Boris Ogursky.

Orzeczenie Trybunału nie wyklucza jednak całkowicie roszczeń odszkodowawczych. - Decydujące jest to, czy dana linia lotnicza uczyniła wszystko, co możliwe, by zapobiec negatywnym skutkom strajku - powiedział dpa Ronald Schmid, specjalista transportu lotniczego w Dreźnie. - Linie lotnicze powinny w razie konieczności przekazać rezerwacje innemu przewoźnikowi, jeżeli jest to możliwe - wyjaśnił Schmid.

jl, PAP