Twój samolot spóźnił się ponad 3 godziny? Masz prawo do odszkodowania

Twój samolot spóźnił się ponad 3 godziny? Masz prawo do odszkodowania

Dodano:   /  Zmieniono: 
ETS: za spóźnione loty należy się odszkodowanie
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanej 23 października opinii podtrzymał swoje dotychczasowe orzeczenia według których pasażerowie lotów spóźnionych ponad 3 godziny mogą otrzymać od przewoźnika odszkodowanie.
"Jeżeli pasażerowie docierają do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu, mogą domagać się zryczałtowanego odszkodowania od przewoźnika lotniczego, chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności” - uzasadnił swoją decyzję ETS. Tym samym podtrzymał orzecznictwo, które zaprezentował w sprawie: Sturgeon (C-402/07 oraz C-432/07) , a także w opiniach w sprawach: Emeka Nelson, Bill Chinazo Nelson, Brian Cheimezie Nelson przeciwko Lufthansa Deutschland (C-581/10) oraz Zjednoczone Królestwo przeciwko IATA (C-629/10).

Orzeczenie z 23 października jest ostatecznym potwierdzeniem wykładni prawa unijnego znanego ze sprawy Sturgeon. "Zasada równego traktowania wymaga uznania, że pasażerowie opóźnionych lotów znajdują się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pasażerów lotów odwołanych >w ostatniej chwili<, jeżeli chodzi o przysługujące im prawo do odszkodowania, ponieważ pasażerowie ci doznają podobnych niedogodności, a mianowicie straty czasu”- tłumaczył sąd.

ETS zastrzegł jednak, że opóźnienie nie zawsze daje pasażerom prawa do odszkodowania. "Takie opóźnienie [ponad 3-godzinne – red.] nie daje pasażerom prawa do odszkodowania, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, iż duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego” - argumentował europejski trybunał.

ml, curia.europa.eu