Kryzysu w Polsce nie ma? Na święta wydamy więcej niż rok temu

Kryzysu w Polsce nie ma? Na święta wydamy więcej niż rok temu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polacy chcą na święta wydać więcej niż rok temu, fot. sxc.huŹródło:FreeImages.com
Badanie przeprowadzone na zlecenie eBay przez TNS jasno pokazuje, że Polacy pomimo szalejącego na świecie kryzysu finansowego, nie chcą oszczędzać na świętach Bożego Narodzenia. Zamierzają nawet wydać więcej pieniędzy na związane ze świętami wydatki niż w 2011 r. 1132 zł, tyle średnio wydamy na organizację świąt 2012, z czego około 500 zł tylko na prezenty.
Badanie przeprowadzone na próbie 1042 dorosłych Polaków w wieku 16-54 jasno pokazuje, że Polacy lubią święta i nie zamierzają na nich oszczędzać. Znaczący wzrost wydatków zaobserwowano w budżecie przeznaczonym na prezenty świąteczne. W 2011 planowaliśmy wydać 437,7 zł, a w tym roku kwota ta wzrosła do 493 zł. Najdroższe prezenty dostaną najmłodsi członkowie rodziny, średnio na prezenty dla dzieci wydamy 204 zł. Kwota, jaką przeznaczymy na prezenty dla partnerów nie zmieniła się i podobnie jak w zeszłym roku jest to 143 zł. Panowie w tej kwestii wydają się być bardziej hojni i na prezenty dla swoich partnerek przeznaczą 173 zł, panie z kolei planują wydać około 112 zł na upominki dla swoich partnerów. 

Święta są niemałym wydatkiem. Właśnie, dlatego eBay zdecydował się zapytać Polaków, w jaki sposób planują sfinansować zbliżającą się Gwiazdkę. 30% ankietowanych planuje ograniczyć przed świętami inne wydatki lub wykorzysta oszczędności zbierane w ciągu roku, 8% użyje karty kredytowej, a tylko 4 % sprzeda nieużywane przedmioty w celu zdobycia pieniędzy na organizację świąt Bożego Narodzenia.  Z badań wynika, że Polacy późno zaczynają przygotowania świąteczne. Tylko 20% zaczyna przygotowania do świąt w listopadzie, a ponad połowa zabiera się do tego dopiero w grudniu. 15% respondentów czeka ze świątecznymi zakupami do ostatniego tygodnia przed świętami. Pomimo późnego rozpoczynania przygotowań, znakomita większość nie postrzega zakupów świątecznych, jako zajęcia stresującego (45%), a 46% uważa zakupy świąteczne za zajęcie ekscytujące. Być może pozytywne odczucia związane ze świątecznymi zakupami wiążą się z tym, że aż 60% ankietowanych przyznaje, że podczas kupowania prezentów dla innych sprezentowali również coś sobie.

Większość z ankietowanych chciałaby znaleźć pod choinką: gadżety (17%), wycieczki (14%) lub biżuterię (11%). Najmniej pożądane upominki to: skarpetki, bielizna (1%), DVD lub vouchery (3%) oraz kosmetyki (4%). Co ciekawe, kiedy zapytano respondentów, jakich prezentów się spodziewają, 28% wskazało kosmetyki, a 15% odzież i dodatki. Tylko 4% spodziewa się znaleźć wymarzone gadżety, 5% biżuterię, a mniej niż 0,5% myśli, że otrzyma wycieczkę.

Ankietowani wskazują, że najlepsze prezenty otrzymują od partnerów (47%) lub rodziców (17%). Osoby, które najczęściej nie trafiają z prezentami w gusta obdarowywanych to teściowie (12%) i dalsza rodzina (11%). 30% Polaków otrzymało nietrafiony prezent w zeszłym roku. 41% zachowało takie podarki, 19% obdarowało nimi kogoś innego, a 9% odsprzedało.

40% Polaków robi zakupy w łóżku. Badania pokazują, że w tym roku Polacy zrobią tyle samo (41%) lub więcej (21%) zakupów świątecznych przez Internet w porównaniu do roku ubiegłego. Jest to niewątpliwie szybki i wygodny sposób na kupno prezentów dla najbliższych i ewentualną sprzedaż nietrafionych prezentów. Większość z respondentów używa w tym celu komputera lub laptopa, ale chętnie też korzysta z innych urządzeń mobilnych (14%). 71% osób, które wykorzystały urządzenia mobilne (laptop, iPad, tablet, smartphone) w celu zrobienia zakupów przez Internet były w tym czasie na kanapie lub w łóżku (40%).

Badanie przeprowadzone przez TNS na zlecenie eBay, na grupie 1042 osób dorosłych w wieku od 16-54 roku życia, między 11-15 października 2012.