Wojna cenowa o Harrego Pottera

Wojna cenowa o Harrego Pottera

Na pięć miesięcy przed ukazaniem się najnowszego, piątego tomu przygód Harrego Pottera ("Harry Potter i Zakon Feniksa") pióra Joanne K. Rowling, brytyjscy sprzedawcy prowadzą wojnę na ceny.
Sprzedażą książki, która ma być dostępna dopiero 21 czerwca (w Polsce dopiero w lutym 2004 r.), już teraz zajmują się, przyjmując zamówienia na dostawę, księgarnie, internetowe strony Amazonu, a nawet supermarkety.

Cena detaliczna ponad 700-stronicowej książki, największej objętościowo ze wszystkich dotychczas opublikowanych w tej serii, została ustalona przez wydawcę na 16 funtów 99 pensów (ok. 110 złotych), ale niektóre placówki handlu detalicznego jak np. sieć supermarketów Tesco, oferują ją nawet z 55-procentową zniżką.

Ponieważ w handlu książkami 55-procentowy narzut to różnica w  cenie hurtowej i detalicznej, konkurenci oskarżają Tesco o to, że  rezygnując z zysku, "podcina" ich interesy.

Wydawca Bloomsbury powiedział "Timesowi", że jest przeciwny dużym zniżkom sięgającym połowy zalecanej ceny detalicznej, ale w  praktyce niczego nie może w tej sprawie zrobić, ponieważ ostateczną cenę sprzedaży ustala detalista.

"Zniżki nie będą miały większego wpływu na poziom sprzedaży, ale tracą na nich księgarnie, których udział w rynku zmniejszy się" - mówi Rosamund de la Hey z Bloomsbury.

Internetowe strony Tesco.com przyjęły już 10 tys. zamówień na  piąty tom przygód Harry Pottera. Firma zaprzecza jakoby książki sprzedawała ze stratą i traktowała ich sprzedaż jako formę własnej reklamy.

Księgarnie na razie nie wypowiadają się co do ceny. Najstarsza z nich - londyńska Foyles - do każdego sprzedanego "Feniksa" dołączy kupon na 5 funtów, zachęcający do kupna innej książki w  tej samej księgarni. Sieć księgarni Books Etc będzie sprzedawała najnowszą publikację JK Rowling już od północy z 20/21 czerwca.

Ogółem cztery dotychczasowe tomy przygód Harry Pottera rozeszły się w świecie w 192 mln egzemplarzy.

sg, pap

Czytaj także

 0