Rosja żegna się z Tu-154

Rosja żegna się z Tu-154

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dwa tupolewy w wersji "M" były używane do wożenia polskich VIP-ów (fot. Wprost) Źródło: Wprost
W Rosji po 42 latach zakończono produkcję Tu-154 - przez ten czas wyprodukowano ok. 1000 egzemplarzy tego samolotu, który do dziś jest najpopularniejszym samolotem odrzutowym w Rosji - pisze "Gazeta Wyborcza". Ostatni wyprodukowany tupolew będzie woził ministra obrony Rosji i urzędników jego resortu.
Tupolew o numerze 998 wyprodukowały zakłady Awiakor w Samarze - zakłady te kontynuują tradycję zakładów KuAZ i Zakładów Lotniczych nr 18, które produkowały tupolewy przez ponad 40 lat.

Tu-154 miał być konkurentem Boeinga 727 - władze radzieckie zleciły opracowanie projektu tego samolotu w 1963 roku. Po raz pierwszy Tu-154 wzbił się w niebo pięć lat później, a w 1970 roku rozpoczęto seryjną produkcję samolotu. Pierwsze egzemplarze Tu-154 woziły radziecką pocztę.

W lata 80-tych Tu-154 został znacznie zmodyfikowany i zaczęto go produkować w wersji "M". Tu-154M miał silniki zużywające mniej paliwa co sprawiało, że jego zasięg wynosił (według różnych źródeł) od 3500 km do nawet 5280 km. To właśnie takie zmodyfikowane tupolewy trafiły do Polski i były używane do wożenia przedstawicieli polskich władz. Jeden z tych samolotów rozbił się 10 kwietnia 2010 roku w Smoleńsku.

Ogółem od 1973 roku do stycznia 2011 roku Tu-154 uczestniczyły w 68 katastrofach lotniczych, w których zginęły 3172 osoby.

arb, "Gazeta Wyborcza"