0-700... autobusowe

0-700... autobusowe

Dodano:   /  Zmieniono: 
Informacja o połączeniach autobusów PPKS z warszawskich dworców Zachodniego i Stadion jest dostępna tylko pod numerem 0-701-474-483 i płatna 2 zł za minutę plus VAT.
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, działanie takie narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Dotychczas oprócz numeru 0-701-474-483 był numer 94-33, z którym połączenia były płatne według taryfy lokalnej TP SA. Teraz pod  numerem 94-33 odzywa się męski głos, który podaje, że informacja o  rezerwacji biletów i o rozkładach jazdy autobusów jest możliwa tylko pod płatnym numerem. Głos informuje też, że koszt połączenia za jedną minutę to 2 zł plus VAT.

Działanie PPKS za niezgodne z prawem uznał UOKiK i wszczął postępowanie w tej sprawie. Jak wyjaśniła zastępczyni dyrektora delegatury UOKiK w Warszawie Maria Mrówka, praktyka taka narusza zbiorowe interesy konsumentów, a dokładnie obowiązek udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.

"Istnieje obowiązek prawny dotyczący udzielania przez PPKS telefonicznej informacji płatnej w ramach połączenia lokalnego" -  powiedziała Mrówka. Dodała, że urząd nie neguje możliwości istnienia płatnej linii informacyjnej. Zaznaczyła jednak, że  konsumenci powinni mieć możliwość wyboru; linia płatna nie może istnieć zamiast taniego połączenia lokalnego. Według UOKiK, nie  może też być utrudniony dostęp do tańszej informacji telefonicznej.

Według pełnomocnika ds. prawnych PPKS Adama Pacuskiego, rezygnacja z numeru 94-33 spowodowana była tym, że PPKS dysponowało przestarzałymi instalacjami telefonicznymi i  dodzwonienie się pod ten numer graniczyło z cudem. W czerwcu ub.r. PPKS zdecydowało się na wprowadzenie dwóch numerów pod którymi udzielana była informacja telefoniczna.

Pacuski twierdzi, że pod numer 0-701-474-483 można się było dodzwonić i rzeczywiście uzyskać informację; numer 93-44 ciągle był zajęty.

Za usługę związaną z informacją telefoniczną pod nr 0-701-474-483 odpowiada firma zewnętrzna wynajęta przez PPKS. Wpływy uzyskane z  połączeń w 50 proc. należą do operatora telefonicznego, resztą dzieli się PPKS i jego kontrahent.

W przypadku, gdy UOKiK wyda decyzję uznającą działania PPKS za  naruszające zbiorowe interesy konsumentów, a firma się do tej decyzji nie dostosuje - prezes UOKiK może nałożyć na nią karę pieniężną w wysokości od 10 do 1000 euro za każdy dzień zwłoki w  wykonaniu decyzji.

"Dostosujemy się do każdej decyzji urzędu. Jeśli jednak urząd uzna istnienie nowego numeru informacji o połączeniach za  naruszenie zbiorowych interesów konsumenta, to będzie to dla nas miało znaczenie ekonomiczne" - powiedział Pacuski.

sg, pap