Drugi numer "Wprost Biznes": Banksterzy atakują

Drugi numer "Wprost Biznes": Banksterzy atakują

Czy można dziś zaufać bankowi? Kiedyś bank był synonimem pewności i zaufania. A zwłaszcza bank ze Szwajcarii. Można było na nim polegać, bez wahania zdeponować w nim wszystkie oszczędności. (…) Dziś wiele się zmieniło. Bank jest wyłącznie tą drugą stroną transakcji. I to tą chciwą i żarłoczną – pisze we wstępniaku do drugiego numeru WPROST BIZNES redaktor prowadzący, Grzegorz Sadowski. W numerze drugą twarz banków prezentuje prof. Witold M. Orłowski.
Ponadto w drugim numerze cyfrowego e-wydania WPROST BIZNES: jak firmy ubezpieczeniowe naciągają klientów, czy polscy handlowcy zawalczą z sieciami dyskontowymi i dlaczego Polska powinna uważać z euro.

Czy bankom zadrżała ręka, gdy sprzedawały tysiącom polskich przedsiębiorców opcje walutowe na japońskiego jena? Czy widziały problem, gdy przez lata ich największym przychodem nie było oprocentowanie z udzielonego kredytu, lecz kursy, po jakich sprzedawały waluty do ich spłaty? (..) Sami wyhodowaliśmy tego potwora, wmawiając sobie za Gordonem Gekko, bohaterem filmu „Wall Street”, że chciwość jest dobra. Chciwość jest oczywiście motorem rozwoju i wzrostu, bez niej wiele rzeczy by nigdy nie powstało. Ale w biznesie to nie jest wyłącznie chciwość – pisze we WPROST BIZNES Grzegorz Sadowski.

Przez długie dziesięciolecia banki – zwłaszcza szwajcarskie, bo z tymi, które w dawnych latach działały w Polsce, różnie bywało – były symbolem stabilności, uczciwości i bezpieczeństwa. Mówiliśmy nawet, że coś jest „bezpieczne jak w banku”, a umowa była „pewna na bank”. Nic dziwnego. Porządny prywatny bank, działający w gospodarce rynkowej, jawił się nam jako instytucja godna najwyższego zaufania. Instytucja, w której można było bez wahania zdeponować swoje oszczędności, wiedząc że prawdopodobnie zostaną tam pomnożone, a z całą pewnością będą całkowicie bezpieczne – przypomina na łamach WPROST BIZNES prof. Witold M. Orłowski, były doradca ekonomiczny prezydentów

Kwaśniewskiego i Kaczyńskiego i premiera Tuska. I dodaje, że dzisiaj sytuacja jest inna. Widzimy banki, które w czasie kryzysu zostawiały swoich długoletnich klientów na lodzie, zajmując się tylko swoimi zyskami i swoim bezpieczeństwem.

Dowiadujemy się o bankach, które same zachęcały klientów do nadmiernego zadłużania się, a kiedy doszło do kryzysu – pozostawiały ich własnemu losowi albo doprowadzały do bankructwa, bezlitośnie dochodząc swoich roszczeń. Chciwość, połączona z premiowaniem za ryzykanctwo oraz poczuciem całkowitej bezkarności, spowodowały, że światowy system bankowy pobłądził – pisze prof. Orłowski. Więcej o tym, jak i dlaczego banki przestały być instytucjami zaufania – w magazynie WPROST BIZNES.

Na łamach tygodnika także o tym, jak firmy ubezpieczeniowe naciągają klientów. W 2013 r. rzecznik ubezpieczonych otrzymał aż 16,5 tys. pisemnych skarg na towarzystwa ubezpieczeniowe. Ponad tysiąc więcej niż w poprzednim roku. Tymczasem według najnowszych danych Komisji Nadzoru Finansowego w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku sektor ubezpieczeń odnotował rekordowe 8,16 mld zł zysku. To prawie o połowę więcej niż w 2012 r. Ubezpieczyciele zaczęli czuć większą odpowiedzialność wobec swoich giełdowych inwestorów, którzy trzymają w garści ich akcje, ale zapomnieli o zaufaniu klientów. Ci coraz częściej muszą z nimi walczyć o swoje w sądach. Czy mają szanse w starciu z prawnymi machinami ubezpieczeniowców? O tym przeczytają czytelnicy magazynu WPROST BIZNES.
 
Czytelnicy WPROST BIZNES mają też okazję przeczytać o tym, jak polscy handlowcy zaczynają łączyć siły w walce z zagranicznymi konkurentami i szukają sposobu na odebranie klientów rywalom. Bo ekspansja dyskontów w Polsce to biznesowy fenomen ostatnich kilkunastu lat. Największa sieć – portugalska Biedronka – dominuje we wszystkich klasyfikacjach handlowych. Ale kilka miesięcy temu powstała Polska Grupa Handlowa PL Plus. Powołały ją hurtownie Bać-Polu wraz z marketami Piotr i Paweł. To doświadczeni gracze. W sumie pod własną marką mają już do 800 obiektów handlowych i 2 proc. rynku. Czy skutecznie zawalczą o polski rynek i serca, a zwłaszcza portfele, klientów?

Na łamach WPROST BIZNES również Thilo Sarrazin, kontrowersyjny niemiecki polityk i były członek zarządu Bundesbanku. Wprowadzicie euro i stracicie produkcję Opla w Gliwicach – ostrzega w rozmowie WPROST BIZNES. Bo, jak argumentuje, na razie jesteśmy bardzo konkurencyjną gospodarką z tanią siłą roboczą i klimatem do robienia biznesu. Po wprowadzeniu euro możemy te atuty stracić. Rozmowa z byłym szefem Bundesbanku – we WPROST BIZNES.

WPROST BIZNES to nowy tygodnik gospodarczy dostępny wyłącznie w formie e-wydania. Tygodnik jest dostępny w formie cyfrowej dla prenumeratorów w systemie dystrybucji e-wydań wydawcy na stronie: ewydanie.wprostbiznes.pl. Magazyn jest także dostępny u wszystkich dystrybutorów prasy cyfrowej oraz na platformach na urządzenia mobilne w formie pojedynczych wydań i prenumeraty. Czytelnicy, którzy kupują papierowe wydanie WPROST, co tydzień znajdą w nim kod dostępu do e-wydania WPROST BIZNES, którym mogą się zalogować na stronie wydawcy.

Czytaj także

 0