PKP IC zapłaciło kolejne 92 mln euro zaliczki. Pendolino wciąż stoją

PKP IC zapłaciło kolejne 92 mln euro zaliczki. Pendolino wciąż stoją

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pendolino nie wyjedzie na tory w terminie? (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
PKP InterCity wypłaciło producentowi kolejne 92 mln euro zaliczki za dostawę superszybkich pociągów. 8 składów Pendolino, które Polska już dostała wcześniej nadal nie mają homologacji i bezużytecznie stoją w bazie technicznej na warszawskim Grochowie. Kontrakt na dostawę 20 składów został już opłacony w 77 proc.
Pierwszy pociąg Pendolino dotarł do Polski w sierpniu 2013 r. Do dziś producent przekazał nam 8 sztuk. Jednak żadna z nich nie wozi pasażerów. Problemem jest brak homologacji, bez której pociągi nie mogą wyjechać na tory - pisze "Gazeta Wyborcza".
Marcin Celejewski, prezes PKP IC, na pytanie kiedy składy wreszcie uzyskają homologację, odpowiada: "Z tego, co wiemy, wniosek nie został jeszcze nawet złożony ". Producent, firma Alstom, twierdzi, że o homologację wystąpi najszybciej, jak to będzie możliwe, lecz przeszkodą jest brak odpowiedniej infrastruktury kolejowej w Polsce, która umożliwiłaby przeprowadzenie testów. 
Według PKP Alstom może załatwić formalności za granicą i dostarczyć odpowiedni dokument. Problemu z takim rozwiązaniem nie widzi również Urząd Transportu Kolejowego.
Za pociągi, które wciąż nie zostały formalnie przekazane PKP IC, zapłaciliśmy więc już w sumie 77 proc. wartości całego zamówienia na tabor, które opiewało na kwotę 400 mln euro. Z 20 zamówionych składów dostaliśmy na razie wspomniane osiem.
PKP IC powoli traci cierpliwość i straszy naliczaniem producentowi gigantycznych kar w wysokości 480 tys. euro miesięcznie za każdy nieodebrany pociąg.  
"Gazeta Wyborcza"