Czy Alibaba może kupić każdą firmę świata? Pierwsze zakupy za 460 mln dol.

Czy Alibaba może kupić każdą firmę świata? Pierwsze zakupy za 460 mln dol.

Dodano:   /  Zmieniono: 
Alibaba zdemolował Wall Street: Wycena na poziomie 237 mld (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Jak informuje "Business Insider", Alibaba Group kupiła 15 proc. akcji firmy Beijing Shiji Information Technology za kwotę 458 mln dol. Po debiucie na nowojorskiej giełdzie, gdzie chiński gigant w przemyśle handlu internetowego został wyceniony na ponad 250 mld dol., to pierwsze zakupy firmy.
Beijing Shiji Information Technology zajmuje się m.in. dostarczaniem systemów zarządzania do hoteli, które pozwalają np. kontrolować rezerwacje pokoi, zakupów i zapasów. W niedzielę Alibaba poinformowała, że nabyła 15 proc. akcji tej firmy za 458,6 mln dolarów.

Tydzień temu, po wejściu na parkiet w Wall Street, za akcję płacono ok. 10 dol., podbijając ogólną wycenę do 244 mld dol. To więcej niż debiuty takich ikon jak Walt Disney i Coca-Cola i blisko wartości najdroższej firmy w USA - Wal-Marta. Wartość spółki w oparciu o ofertę IPO kształtowała się na poziomie 167,7 mld dolarów więcej niż w przypadku eBay, Twittera i LinkedIn łącznie.

Alibaba jest hegemonem w Chinach - czerpie zyski z 80 proc. wszystkich sprzedaży on-line, ale w USA i w reszcie świata firma jest mało znana. Teraz spółka, która w ostatnich 12 miesiącach zarobiła 3,7 mld dolarów, planuje ekspansję na globalne rynki.

Serwis to rodzaj chińskiego Amazona czy eBaya. Z jego pomocą można kupić niemal wszystko - od ubrań przez elektronikę po samoloty. Nie sprzedaje jednak towarów bezpośrednio - jest czymś w rodzaju pośrednika, tworzy platformy e-handlowe, na których użytkownicy sprzedają własne produkty. Sprzedaż Alibaby w 2013 roku wyniosły ok. 250 mld dolarów, natomiast Amazona i eBaya razem wziętych osiągnęła "raptem" 90 mld dolarów.

Business Insider