Narodowość kapitału. Czy repolonizować media w Polsce?

Narodowość kapitału. Czy repolonizować media w Polsce?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Media, fotografia ilustracyjna (fot. mitrija/Fotolia.pl)
Czy w mediach "kapitał nie ma narodowości"? Temat podjął Paweł Grzegorczyk z Instytutu Jagiellońskiego, który przeprowadził analizę struktury zagranicznego kapitału w Polsce.
Paweł Grzegorczyk wskazał, że każdy z sektorów rynku medialnego musi być traktowany inaczej ze względu na jego specyfikę, ale także strukturę własności w kontekście pochodzenia kapitału.

We wstępie do analizy wskazano także, że od początku lat 90. do dziś podejście do "narodowości kapitału" zmieniło się, a za przykład wskazano byłego premiera Jana Krzysztofa Bieleckiego. "Kiedyś jeden z głównych prywatyzujących państwowy majątek, dziś czołowy zwolennik repolonizacji polskiego sektora bankowego” – wyjaśniono.

Autor podkreślił również, iż "o udziale kapitału zagranicznego mówi się niewiele, a dyskusja na temat repolonizacji wzbudza w środowisku dziennikarskim spore emocje, które uniemożliwiają rzeczową debatę”.

"W ostatnich latach o podziale mediów między rodzimych i zagranicznych właścicieli oraz o skutkach dominacji tych drugich mogliśmy przeczytać jedynie w branżowych, niskonakładowych pismach lub dowiedzieć się z wątpliwych merytorycznie infografik, krążących po Internecie. Dopiero w tym roku, wraz z kampanią wyborczą, problemy rynku medialnego zaczęły mocniej interesować polityków. Dwa ugrupowania polityczne odniosły się do postulatu repolonizacji mediów w swoich programach” – podkreślił także Paweł Grzegorczyk.

Pełen tekst analizy autorstwa Pawła Grzegorczyka dotyczącej struktury własności mediów oraz ewentualnej konieczności ich repolonizacji.