Jak uczyć przedsiębiorczości? 8. edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości

Jak uczyć przedsiębiorczości? 8. edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot.mat.pras.)
160 krajów, dwa tysiące bezpłatnych szkoleń, wykładów i debat. W zeszłą niedzielę zakończyła się 8. edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. To największe na świecie wydarzenie promujące przedsiębiorczość, głównie wśród młodych osób. Tygodnik "Wprost" jak co roku objął je swoim patronatem.

Myślą przewodnią tegorocznego tygodnia były dobre praktyki w nauczaniu przedsiębiorczości i budowaniu przedsiębiorczych ekosystemów. Od stycznia w ramach programu Erasmus+ wraz z Youth Business Poland, brytyjską organizacją Peace Child International i Instytutem Edwarda de Bono przy Uniwersytecie Maltańskim, Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości realizowała projekt, którego efektem końcowym była wydana w sześciu językach publikacja. Raport o tym, jak uczyć przedsiębiorczości i wspierać jej rozwój, powstał w oparciu o doświadczenia Polski, Malty i Wielkiej Brytanii. Jego kluczowe wnioski przedstawiły podczas inauguracji Janne Geurts z Peace Child International, Shirley Pulis - Xerxen z Uniwersytetu Maltańskiego, Marta Migoń z Youth Busienss Poland oraz Prezes Fundacji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, Justyna Politańska.

Swoją obecnością konferencję inaugurującą ŚTP uświetnili: Ambasador Wielkiej Brytanii Robin Barnett, Kathleen Morenski z Ambasady USA oraz wiceprezydent m.st. Warszawy Michał Olszewski, który wraz z Justyną Politańską oficjalnie rozpoczął konferencję.

Analizę stanu przedsiębiorczości w Polsce przedstawił prof. Jacek Klich z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, zarysowując główne wnioski Światowego Raportu Przedsiębiorczości Amway. Raport powstał we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Monachium, na podstawie badań przeprowadzonych na grupie blisko 50 tysięcy respondentów w 44 krajach. Wynika z niego m.in., że 71 proc. Polaków ma pozytywne podejście do przedsiębiorczości a 38 proc. jest w stanie wyobrazić sobie założenie własnego biznesu. O tym, jak rozwinąć potencjał drzemiący w Polakach i jak tworzyć ekosystemy na rzecz przedsiębiorczości rozmawiali podczas panelu dyskusyjnego Andrew Humphries z UK Trade and Investment, Dane Stangler z Fundacji Kauffmana, największej amerykańskiej organizacji pozarządowej wspierającej rozwój przedsiębiorczości, oraz Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland.  

W drugiej części goście konferencji wzięli udział w trzech sesjach warsztatowych. O współpracy organizacji pozarządowych ze światem biznesu rozmawiali Magdalena Sawicka z Accenture, Adrian Migoń z Youth Business Poland, Olena Kolikhova z Microsoft oraz Ewa Konczał z European Venture Philantropy Association. Relacjom między przedsiębiorcami a państwem przyjrzeli się wiceprezydent Olszewski, Dane Stangler, Andrew Humphries oraz Alexander Borg z maltańskiego inkubatora przedsiębiorczości MITA Innovation Hub. Uczestnicy trzeciej sesji wysłuchali czterech wystąpień pokazujących, jak w oryginalny sposób uczyć przedsiębiorczości. Jednym z takich przykładów jest brytyjski projekt Citrus Saturday, adresowany do dzieci w wieku szkolnym, który Fundacja ŚTP przeniosła już na polski grunt.