Czas supermarketów

Czas supermarketów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Hipermarkety w Polsce w zasadzie wyczerpały już swoje możliwości ekspansji. Teraz przyszedł czas na mniejsze supermarkety - uważa Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji,
W tym roku największe w Polsce sieci handlu detalicznego - Metro Group, Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronka - planują otwarcie ok. 20 hipermarketów i kilkuset mniejszych sklepów. Od dziewięciu do 11 nowych placówek ma zamiar uruchomić Metro. Będą to m.in. centra zaopatrzenia hurtowego Makro Cash & Carry (jedna lub dwie placówki), jeden sklep Praktikera, siedem sklepów z elektroniką Media Markt i Saturn. Do roku 2006 ma też powstać siedem hipermarketów spożywczo-przemysłowych Real.

Lokalizacje sklepów mają być różne. W przypadku placówek Makro C&C są to obrzeża miast. Media Markt lokalizuje swoje placówki w  centrach handlowych, Praktiker i Real zarówno w centrach miast, jak i na obrzeżach. W nowych placówkach znajdzie zatrudnienie ok. 1000-1500 osób.

Sieć portugalskiej grupy Jeronimo Martins w Polsce (sklepy Biedronka), licząca obecnie ok. 670 obiektów, do roku 2010 chce powiększyć swój stan posiadania w Polsce do ok. 2 tys. Przeważnie są to sklepy o powierzchni 600-700 metrów kwadratowych. "Chcemy, żeby Biedronka była w każdej miejscowości, mniejszej i większej. Bierzemy pod uwagę każdą lokalizację" - powiedziała rzeczniczka prasowa tej firmy Małgorzata Spychała.

Auchan Polska planuje w roku 2004 otwarcie dwóch hipermarketów, a  w trzech następnych latach - od jednego do dwóch rocznie. Jeden z planowanych na rok 2004 nowych sklepów - wielkości od 10 tys. do 12 tys. metrów kwadratowych - ma być otwarty w Wałbrzychu. W dwóch nowych obiektach znajdzie pracę łącznie ok. 800 osób. Obecnie Auchan ma w Polsce 18 hipermarketów i zatrudnia 9 tys. współpracowników.

Geant Polska nie planuje w roku 2004 otwarcia nowych hipermarketów pod tą marką, natomiast w roku 2005 mają być oddane do użytku dwa nowe sklepy: w Poznaniu i Łodzi. Do roku 2010 ich liczba ma wzrosnąć do ok. 25 placówek z 17 obecnie. Natomiast w roku 2004 francuska Grupa Casino (właściciel hipermarketów Geant) chce uruchomić ok. 40 nowych placówek sieci Leader Price.

Na rok 2004 Carrefour Polska planuje otwarcie jednego lub dwóch supermarketów pod tą marką oraz od ośmiu do dziesięciu mniejszych supermarketów Champion. Inwestycje w roku 2004 mają wynieść ok. 500 mln zł.

Brytyjska sieć handlowa Tesco, która w styczniu otworzyła centrum handlowe w podwarszawskim Teresinie, chce w 2004 roku otworzyć w  Polsce 16 hipermarketów, wydając na ten cel ok. 0,5 mld zł. Mają to być sklepy o powierzchni od 2 tys. do 5 tys. metrów kwadratowych, czyli mniejsze niż dotychczas. Obecnie w Polsce Tesco posiada 38 hipermarketów o pow. od 5 tys. do 12 tys. metrów kwadratowych.

Zwiększenie liczby swoich sklepów zapowiadają również sieci oparte na polskim kapitale.

KrakChemia zapowiada do ośmiu nowych supermarketów w najbliższych trzech latach. Pieniądze na inwestycje mają pochodzić ze środków własnych i kredytów bankowych.

Jako pierwsze pod koniec roku zostanie uruchomione centrum handlowe na Równi Szaflarskiej w Nowym Targu. Na początek 2005 roku ma być gotowy supermarket na terenie "Galerii Kazimierz" w Krakowie, który KrakChemia będzie dzierżawić od dewelopera, warszawskiej spółki GTC. Pod koniec 2005 roku zapowiadane jest otwarcie supermarketu w Dębicy (woj. podkarpackie).

Sieć "Żabka" zapowiada otwieranie w najbliższym czasie ok. 300 nowych sklepów rocznie. Przewidywany koszt inwestycji związanych z  otwarciem zaplanowanej liczby nowych sklepów w roku 2004 to ok. 50 mln zł. Sieć zatrudnia ok. 4500 osób, a w roku 2004, w związku z  otwarciem nowych sklepów, zatrudnienie powinno wzrosnąć o mniej więcej tysiąc pracowników w różnych miastach.

Jak przewiduje Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i  Dystrybucji, z czasem wielkie sieci będą rozwijały się przede w  wszystkim w dwóch kierunkach. Z jednej strony tzw. wielcy operatorzy będą inwestowali w stosunkowo mniejsze obiekty jak np. supermarkety, z drugiej strony trzeba liczyć się z rozwojem wielkich centrów handlowych.

Zdaniem Falińskiego, zatrzyma się dynamika rozwoju hipermarketów, bo ta formuła już wykorzystała swoje możliwości.

Jak poinformowała w ubiegłym tygodniu Najwyższa Izba Kontroli, przy wydawaniu decyzji dotyczących budowy super- i hipermarketów doszło w latach 1998-2002 do wielu nieprawidłowości.

NIK przeprowadziła kontrolę 20 jednostek samorządowych z terenu województwa mazowieckiego. Kontrola wykazała, że w 106 przypadkach (na 192) decyzje odnoszące się do budowy wydane zostały z  naruszeniem procedur.

Nieprawidłowości dotyczyły m.in. wydania decyzji niezgodnych z  warunkami zabudowy przestrzennej (Urząd Gminy Targówek i Urząd Miasta Ostrołęka), podrabiania tego rodzaju decyzji (Urząd Gminy Jabłonna), wydawania różnych decyzji w identycznej sprawie (Gmina Warszawa-Włochy).

em, pap