"Fakt", za tanio sprzedawali (aktl.)

"Fakt", za tanio sprzedawali (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postanowił wszcząć postępowanie antymonopolowe przeciw Axel Springer Polska, wydawcy dziennika "Fakt".
Informację Media Express potwierdziła PAP rzeczniczka UOKiK Elżbieta Anders.

W komunikacie UOKiK przesłanym wieczorem w środę PAP podkreślono, że wszczęcie postępowania antymonopolowego nastąpiło po  przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie "wstępnego ustalenia, czy działania Axel Springer Polska, polegające na  sprzedaży gazety +Fakt+ za cenę detaliczną w wysokości 1 zł, mogą stanowić naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i  konsumentów".

Spółka Media Express zarzuciła ASP - wydawcy konkurencyjnego dziennika "Fakt" - m.in. ustalenie ceny gazety poniżej kosztów produkcji, uznając, że może to utrudniać konkurencję.

Według Media Express, ASP w dalszym ciągu prowadzi działania "oparte o antykonkurencyjną strategię, której celem jest ograniczenie i ostateczne wyparcie z rynku tabloidów, konkurencyjnych tytułów".

Zarząd ASP poinformował w komunikacie przesłanym PAP, że "nie komentuje decyzji niezależnych organów państwowych". Uważa, iż  "postępowanie spółki na rynku wydawniczym w żaden sposób nie  naruszało zasad uczciwej konkurencji". Zarząd zadeklarował ponadto współpracę z UOKiK oraz dostęp do dokumentów firmy.

Gdy spółka Media Express składała wniosek do UOKiK, szef Axel Springer Polska Wiesław Podkański nazwał jej zarzut "bzdurą". Odmówił publicznego podania kosztów produkcji "Faktu", ale  powiedział, że ujawni je UOKiK przy zachowaniu klauzuli poufności.

Dwa miesiące po wniosku do UOKiK, w kwietniu, cena niektórych wydań "Faktu" poszła w górę. Codzienne warszawskie wydanie kosztuje obecnie 1,20 zł (tyle samo co "SE"). Początkowo cena za  egzemplarz wynosiła 1 zł.

Według Związku Kontroli Dystrybucji Pracy, średnia sprzedaż wydawanego od 22 października 2003 roku "Faktu" wyniosła we  wrześniu 2004 r. 525 tys. 538 egzemplarzy. Średnia sprzedaż "Super Expressu" - 215 tys. 474 egzemplarzy.

em, pap