Karty przyszłości

Karty przyszłości

Dodano:   /  Zmieniono: 
Karty płatnicze są traktowane coraz częściej jako modny gadżet. Na rynkach, gdzie karty używa się przede wszystkim do płacenia, a nie do wypłacania pieniędzy z bankomatów, możliwa staje się zmiana kształtu karty.
We wtorek Visa Europe poinformowała na branżowych targach Cartes w Paryżu, że przygotowała kartę mikroprocesorową średniej wielkości. Jest o 25 proc. krótsza od standardowej karty płatniczej. Jej wymiary to 66 mm na 53.98 mm.

Karta nazwana Visa Mid-Size jest wyposażona w mikroprocesor. Można nią płacić w terminalach wyposażonych w odpowiedni czytnik, w transakcjach internetowych, telefonicznych i korespondencyjnych.

Określenie funkcjonalności karty o nietypowym kształcie zależy od  banku - może być kartą dodatkową, podstawową, kartą debetową, kredytową czy przedpłaconą. Nie musi być jednak noszona w portfelu jak karty tradycyjne - może też być wydana w wariancie z otworem umożliwiającym doczepienie jej do breloczka, telefonu komórkowego lub innych akcesoriów.

W opinii cytowanej w informacji, wiceprezes Visa Europe, Sandry Alzetta, karty również mogą podążać za zmieniającymi się trendami w stylu życia.

Visa zaprojektowała także trzy lata temu kartę w formacie Mini, o  wymiarach 40 mm na 66 mm, czyli mniejszą o 43 proc. od karty standardowej. Również ta karta może być wydawana w formacie breloczka.

Karty o niestandardowych kształtach są od lat znane na bardziej rozwiniętych rynkach. Są to np. karty z zaokrąglonymi brzegami, nazywane MC2, przygotowane przez organizację MasterCard, karty wycinane w kształt umieszczonego na nich wzoru, jak i karty w  kształcie breloczka. Dotychczas w Polsce z kart mniej standardowych były jedynie karty przezroczyste, wydawane m.in. przez PKO BP i Eurobank wspólnie z magazynem Avanti.

W Polsce rozpoczęło się też wydawanie kart w nietypowym formacie. W październiku ING Bank Śląski rozpoczął wydawanie kart przedpłaconych, które są przezroczyste, a jedna z części jest wycięta w kształt wzoru naniesionego na karcie. "Kształt się może znudzić" - tłumaczyła wówczas dyrektor departamentu klienta indywidualnego w ING Banku Śląskim Katarzyna Sosin. Bank zamierza w przyszłości zmieniać wzór karty.

ss, pap