Wielkie odkrycie archeologiczne. Poznamy tajemnicę przodków Goliata?

Dodano:   /  Zmieniono:
archeologia fot. fotolia.pl
Bezprecedensowe odkrycie w południowym Izraelu może pomóc odkryć tajemnice Filistynów - określanych przez badaczy mianem "jednych z największych złoczyńców" w Biblii.

Jak informuje Haaretz, w starożytnym porcie Aszkelon archeolodzy natrafili na cmentarz, który został założony około 2700-3000 lat temu. Odnalezienie tam szczątków Filistynów świadczy o tym, że mogli oni pochodzić z rejonu Morza Egejskiego i, wbrew powszechnym sądom, być całkiem pokojowo nastawionym narodem.

Duży cmentarz odkryty został poza murami miasta Aszkelon położonego w Dystrykcie Południowym w Izraelu. Starożytny port, główne miasto filistyńskie, jest miejscem pierwszych badań archeologicznych w rejonie. Już sto lat temu naukowcy zidentyfikowali pięć głównych miast zamieszkiwanych przez  Filistynów. W trakcie prac wykopaliskowych natrafiono w nich na wiele artefaktów charakterystycznych dla tamtejszej kultury. Badaczy zastanawiała jednak miała ilość miejsc pochówku. Jeden z archeologów prowadzących badania nad Filistynami przyznał, że w środowisku zaczęto nawet żartować na temat tego, że Filistyni mogli praktykować pochówki w morzu, jak Wikingowie i dlatego tak ciężko było znaleźć ich szczątki.

W niedzielę 10 lipca świat obiegła jednak informacja o przełomowym odkryciu - odnaleziono pierwszy masowy filistyński cmentarz. Już w 2013 archeolodzy pracujący w Aszkelon natrafili na ludzki ząb. To zmotywowało ich do dalszych poszukiwań, które pokutowały odnalezieniem szczątków co najmniej 211 osób, pochowanych w rożnych miejscach. Większość osób została złożona do grobów bez żadnych przedmiotów ani ozdób, choć w pobliżu odkopano również pozostałości perfum, żywności, biżuterii oraz broni.

Teraz naukowcy zajmą się dokładniejszym badaniem szczątków, także przy użyciu analizy DNA i darowania radiowęglowego. Liczą na to, że ustalenie wieku szczątków rzuci nowe światło na tajemnicę pochodzenia Filistynów. "Tak wiele z tego, co o nich wiemy, pochodzi z doniesień ich wrogów, z którymi walczyli i których zabijali" - przyznał jeden z dyrektorów ekspedycji. "Teraz będziemy mogli opowiedzieć ich prawdziwą historię w oparciu o to, co po sobie zostawili - dodał.

Czemu filistyński cmentarz jest tak istotny? Dzięki temu odkryciu naukowcy mają nadzieję wyjaśnić tajemnicę pochodzenia Filistynów - ludu, który zamieszkiwał niegdyś tereny na zachód od Judei. Od słowa plisztim oznaczającego w hebrajskim Filistynów pochodzi nazwa Palestyny. W Biblii opisywani są oni jako najwięksi wrogowie Izraelitów. To z jednego z filistyńskich miast pochodził wojownik Goliat, według Biblii pokonany przez Dawid, a sami Filistyni opisywani byli jako "jedni z największych złoczyńców" w Biblii.

Źródło: Haartz, Fox News, BBC