Naukowcy odkryli układ skalny starszy niż Stonehenge

Naukowcy odkryli układ skalny starszy niż Stonehenge

Dodano:   /  Zmieniono:
Wurdi Youang
Wurdi Youang Źródło: Wikipedia / Ray Norris/CC BY-SA 2.5
Naukowcy badający znajdujący się w Australii aborygeński "układ kamieni" Wurdi Youang poinformowali, że mają dowody mogące świadczyć o tym, że mamy do czynienia z najstarszym obserwatorium kosmicznym na świecie.

– Geologowie i eksperci szacują, że ma ono około 10 tysięcy lat. Prawdopodobnie istnieje tylko siedem takich układów skał odkrytych na terenie stanu Wiktoria, a wiele z nich zostało zniszczonych – przekazał członek zespołu badaczy Reg Abrahams. – Celem badań jest dokładniejsze oszacowanie jego wieku. Poza tym, staramy się o to, by Wurdi Youang znalazło się na liście narodowego dziedzictwa Australii, a także światowego dziedzictwa UNESCO – dodał.

Starożyte obserwatoria składały się głównie z odpowiednio ułożonych bloków skalnych, tak jak Stonehenge. Wurdi Youang znajduje się 45 kilometrów na zachód od Melbourne i zawiera 90 rozłożonych bloków bazaltu. Badacze nie podają jednak jego dokładnej lokalizacji.

Zdaniem zespołu, bloki rozłożone są w taki sposób, by śledziły letnie i zimowe przesilenia. Odzwierciedlają ponadto swoim rozmieszczeniem topografię okolicy. – W pobliżu tego obszaru znajduje się kilka pasm górskich. Jeżeli stanęlibyście w niektórych miejscach układu skalnego zauważylibyście trzy wysokie góry i trzy kamienie je naśladujące – informuje Abrahams. – Skały mają różną wysokość – niektóre sięgają do kolan a inne do pasa. Choć niektóre z nich z czasem się przewróciły, ogólnie układ pozostał w dużej mierze nietknięty – dodaje.

Badacze starają się teraz potwierdzić, że mamy do czynienia z obserwatorium liczącym 10 tysięcy lat. Jeżeli uda się to zrobić, oznaczać to będzie, ze Wurdi Youang to najstarsze obserwatorium astronomiczne, jakie znamy.

Do tej pory za największe obserwatorium uważano Stonehenge - jedną z najsłynniejszych europejskich budowli megalitycznych. Położona jest w odległości 13 km od miasta Salisbury w hrabstwie Wiltshire w południowej Anglii. Najprawdopodobniej związana była z kultem Księżyca i Słońca. Składa się z wałów ziemnych otaczających duży zespół stojących kamieni. Obiekt od 1986 roku jest wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO wraz z Avebury oraz innymi okolicznymi stanowiskami neolitycznymi.

Źródło: The Guradian