Druga szansa Chińczyków na polskich drogach. Poprzedni kontrakt pozostawił duży niesmak

Druga szansa Chińczyków na polskich drogach. Poprzedni kontrakt pozostawił duży niesmak

Droga S14
Droga S14 Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / M. Zalewski
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na budowę drogi ekspresowej S14, czyli zachodniej części obwodnicy Łodzi. Kontrakt na 724 mln złotych wygrała chińska firma Stecol Corporation. To druga szansa chińskich budowlańców na budowach polskich dróg. Pierwszy kontrakt zawarto z firmą Covec. Miała ona przygotować autostradę A2 między Warszawą a Łodzią.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakończeniu postępowania przetargowego na dokończenie tzw. ringu dróg szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej. Budową ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S14, na odcinku Łódź Teofilów - Słowik, zajmie się chińska firma Stecol Corporation. Będzie to szansa na, chociaż częściowe wymazanie wrażenia, które pozostawił poprzedni kotrakt z chińskimi budowlańcami. Od 2011 od lipca 2017 roku toczyło się bowiem w sądzie postępowanie przeciwko firmie Covec. Ten chiński podmiot został wybrany do zbudowania połączenia między Warszawą a Łodzią odcinkiem autostrady A2. Miał być to jeden z elementów planowanej budowy sieci autostrad przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbyły się w 2012 roku w Polsce i na Ukrainie. Postępowanie sądowe zakończyło się ugodą między Coveciem a GDDKiA. Decyzja o ponownym zaproszeniu chińskiego wykonawcy, w świetle wydarzeń z niedawnej historii, może budzić obawy.

S14

„Budowa ostatniego odcinka S14 jest ważna nie tylko z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, ale także dla całej sieci dróg krajowych. Po oddaniu do ruchu znakomicie poprawi warunki życia mieszkańców Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, wyprowadzając tranzyt z tych miejscowości, jednocześnie skracając czas przejazdu. Poprawi także warunki ruchu w zachodniej części Łodzi, ułatwiając kierowcom jadącym od strony Konina, Poddębic czy Warty dojazd do autostrad A1 i A2, a także drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta. Dzięki wybudowaniu drogi S14 Łódź (wraz z aglomeracją) będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem wykorzystującym autostradę i drogi ekspresowe”. – czytamy na stronie GDDKiA.

Problematyczny przetarg

Postępowanie przetargowe, które rozstrzygnięto na korzyść Stecol, było już trzecim, które dotyczyło wykonania tego odcinka drogi ekspresowej S14. Pierwszy przetarg ogłoszono w 2015 roku. Trzeba go było jednak unieważnić, gdyż wszystkie oferty, które wpłynęły, znacząco przekraczały zakładany przez GDDKiA budżet na inwestycję. Drugi przetarg, który ogłoszono w 2017 r., został rozstrzygnięty pomyślnie. Wykonawca wycofał się jednak z placu budowy, uzasadniając decyzję wzrostem ceny kosztów i brakiem opłacalności przedsięwzięcia. Podpisana właśnie z Chińczykami umowa jest więc trzecim podejściem do budowy tego odcinka S14.

Czytaj też:
GDDKiA do końca 2022 roku zorganizuje przetargi na budowę ponad 2,1 tys. km nowych dróg

Źródło: Rzeczpospolita / Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad