Mobilne wyzwanie

Mobilne wyzwanie

Mobilne wyzwanie
Mobilne wyzwanie
Idea elektromobilności wpisuje się w strategię i cele biznesowe polskich firm z branży energetycznej.

Głównym wyzwaniem, przed którym stoją Grupa Energa i inne firmy z branży energetycznej, jest wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów i usług, które są dopiero w fazie rozwoju również na rynkach europejskich. Przykładem może być obszar elektromobilności, w którym Energa działa już od 2013 r. Aby zdobyć w nim wiedzę i doświadczenie, firma uruchomiła projekt eMobility. W jego ramach aktualnie działa w Trójmieście pilotażowa sieć punktów ładowania Energa, na którą składa się sześć terminali. – Idea elektromobilności to dla Grupy Energa nowy kierunek działań. W perspektywie najbliższych dziesięciu lat ma on zapewnić istotny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną oraz rozwój nowych usług związanych z budową i eksploatacją niezbędnej infrastruktury elektro­energetycznej – mówi Jacek Kościelniak, prezes zarządu Energa SA.

Badania i prototypy

Operatorem sieci punktów ładowania Energa jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion. Odpowiada ona m.in. za rozwój w obszarze elektromobilności. Obecnie Enspirion tworzy ramy produktowe m.in. dla obszaru ładowania samochodów elektrycznych, który ma być podstawą oferty dla klienta. W ubiegłym roku zakończyła z sukcesem badawczo-rozwojową fazę projektu i rozpoczęła prace nad prototypami produktów oraz usług. W pracach związanych z budową modelu biznesowego oraz w planowanych działaniach duży nacisk położyła na badania zachowań klientów. Zidentyfikowała też obawy użytkowników dotyczące m.in. kosztów eksploatacji, mobilności, czasu ładowania oraz przydatności samochodów elektrycznych do wykorzystania komercyjnego. W fazie B+R (badania i rozwój) spółka Enspirion testowała działanie potencjalnych modeli biznesowych w obszarze samochodów elektrycznych. Elementem tej fazy była wspomniana już pilotażowa sieć punktów ładowania Energa.

Decyzje o skali inwestycji i wdrażanych rozwiązaniach musimy uzależniać od tempa rozwoju rynku, jednocześnie animując jego przyspieszenie. Chcemy rozwijać własną sieć punktów ładowania Energa, aby umożliwić dłuższe podróże z wykorzystaniem samochodów elektrycznych, m.in. na trasach między największymi aglomeracjami – zapowiada Tadeusz Wita, prezes zarządu Enspiriona.

Terminale szybkiego ładowania, o mocy ok. 50 kW, obsługują w Trójmieście samochody w standardach CHAdeMO i Combo 2. Uzupełnieniem sieci są terminale półszybkiego ładowania o mocy do 22 kW. W praktyce oznacza to, że punkty ładowania sieci Energa obsługują wszystkie seryjnie produkowane modele samochodów elektrycznych. Zorganizowano także flotę pojazdów elektrycznych gromadzących energię w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności od 16 do 30 kWh oraz przetestowano system informatyczny umożliwiający zdalne zarządzanie terminalami i gromadzenie danych pomiarowych.

Okładka tygodnika WPROST: 8/2017
Cały artykuł dostępny jest w 8/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0