Asfalt redukujący smog? Z LOTOSEM to możliwe
Artykuł sponsorowany

Asfalt redukujący smog? Z LOTOSEM to możliwe

Budowa drogi
Budowa drogiŹródło:Shutterstock
Czy asfalt może być przyjazny środowisku? Jak najbardziej! Gdańska spółka LOTOS Asfalt od wielu lat wdraża ekologiczne produkty do budowy nawierzchni dróg. Możliwość pełnego recyklingu, oszczędność energii, mniejszy hałas i ślad węglowy oraz  neutralność dla środowiska wodnego - to tylko niektóre korzyści płynące ze stosowania nowatorskich asfaltów. Działania te wpisują się także w strategię koncernu, zakładającą rozwój innowacyjnych rozwiązań budujących polską gospodarkę.

Transformacja energetycznapostępuje w bezprecedensowym tempie. A jednym z największych wyzwań kolejnych lat stojących przed europejską gospodarką jest minimalizacja jej wpływu na zmiany klimatu. Redukcja zużycia energii i ograniczenie negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko jest jednym z najbardziej aktualnych trendów technologicznych wpisujących się w politykę Europejskiego Zielonego Ładu. Także polskie firmy „włączają” zielone światło. Wśród nich jest Spółka LOTOS Asfalt, która wdraża i promuje innowacyjne i ekologiczne produkty do budowy dróg. Jest w tej dziedzinie liderem na polskim rynku. Sprawdźcie sami!

Asfaltowa droga z recyklingu

Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że ekologiczne zagospodarowanie starych opon jest globalnym problemem. Tymczasem - jak się okazuje - mogą się one przysłużyć gospodarce naturalnej. W jaki sposób? Już w 2013 roku LOTOS Asfalt - jako pierwszy producent w Polsce - opracował oraz uruchomił produkcję i sprzedaż asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych. Dzięki temu powstał produkt, który cechuje wysoka trwałość i niski poziom hałasu podczas użytkowania. Przyczynił się on nie tylko do ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem, ale również do redukcji śladu węglowego. A w każdej autocysternie tego asfaltu udało się „utopić” 400 zużytych opon.

- Asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy doskonale sprawdzają się przy budowie cichych i ekologicznych nawierzchni drogowych. Są odpowiedzią na wzrastające natężenie ruchu pojazdów i rosnące wymagania dotyczące redukcji hałasu stawiane przez użytkowników dróg oraz mieszkańców przylegających do nich posesji - podkreśla Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.

O tym, jak się sprawdza taka nawierzchnia, przekonać się mogli mieszkańcy miejscowości Kisielnica koło Łomży. Pod koniec czerwca ubiegłego roku oddano tam do użytku odcinek cichej nawierzchni z asfaltami modyfikowanymi z dodatkiem gumy, wyprodukowanymi właśnie w rafinerii Grupy LOTOS. Dzięki zastosowaniu tego nowoczesnego i ekologicznego materiału zredukowano hałas o ok. 5 dB! A to dopiero początek.

Asfalt, który zmniejszy smog

W ramach projektu „Asfalty do recyklingu” specjaliści spółki LOTOS Asfalt i naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą opracować technologię nowego lepiszcza asfaltowego poprzez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach badań. Projekt przewiduje zastosowanie do nowej warstwy aż 30 procent materiału z rozbiórki i remontów starych nawierzchni w popularnej w Polsce metodzie dozowania granulatu asfaltowego bezpośrednio do mieszalnika "na zimno".

Opracowana w rezultacie drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego. Ma to w szczególności dotyczyć ograniczenia stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOx) i lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.

- Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów - tłumaczy Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.

Taki asfalt nada właściwości odświeżających, poprawiających parametry starego lepiszcza z recyklingu oraz umożliwiających uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych, wyprodukowanych ze zwiększoną ilością materiałów pochodzących z recyklingu remontowanych nawierzchni asfaltowych. Zakończenie projektu (który jest w 100 proc. finansowany przez spółkę LOTOS Asfalt) planowane na 2023 rok.

Jeśli badania laboratoryjne potwierdzą skuteczność przyjętych założeń, jeszcze w tym roku w Kajkowie k. Ostródy, na infrastrukturze udostępnionej przez Zarząd Dróg Powiatowych w Ostródzie, powstanie odcinek doświadczalny z innowacyjną wierzchnią warstwą ścieralną, która w wyniku procesu fotokatalizy będzie przyczyniać się do rozpadu toksycznych substancji. W październiku 2021 r. zarząd LOTOS Asfalt oraz przedstawiciele starostwa ostródzkiego podpisali w tej sprawie list intencyjny.

Drogi będą długowieczne

Kolejnym innowacyjnym produktem, niezwykle przyjaznym dla środowiska, jest wdrożony przez spółkę w 2014 roku asfalt do technologii „na ciepło” o nazwie WMA (Warm Mix Asfalt). To ekologiczny materiał wpisujący się w trend zrównoważonego rozwoju. Jedną z korzyści jest możliwość obniżenia temperatury produkcji i wbudowania nawierzchni nawet o 30 stopni Celsjusza. Efektem jest ograniczenie wpływu na środowisko, oszczędność energii i redukcja oparów przy wbudowaniu.

Asfalt ten może być wykorzystywany nawet przy drogach leśnych. By udowodnić, że prawdziwy asfalt jest dla środowiska całkowicie neutralny, LOTOS Asfalt wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu – wiodącym ośrodku nauk leśnych – opracował i zrealizował kompleksowy program badań wpływu nawierzchni asfaltowych na środowisko leśne. Co się okazało? Nawierzchnie asfaltowe pod względem zawartości oznaczanych pierwiastków nie stanowią zagrożenia dla środowiska. Także pod względem zawartości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych i oleju mineralnego nie zasługują na opinię truciciela. Wstępne badania gleb i drewna pobranych z różnych odległości od pasa drogi wskazały brak oddziaływania drogi na środowisko. Należy podkreślić, że drogi leśne udostępniane do ruchu publicznego muszą być bezpieczne i trwałe. Nawierzchnie z kruszyw niezwiązanych takich standardów nie spełniają. Celowe jest więc poszukiwanie nowych technologii drogowych, w tym technologii bazujących na spoiwach asfaltowych.

Nie ma wątpliwości, że w przypadku asfaltów WMA ślad węglowy jest niższy niż w przypadku tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a w porównaniu dróg z cementu nawet kilkukrotnie niższy. Bezpośrednio wpływa to również na wydłużenie żywotności samej drogi. Jest ona m.in. mniej podatna na spękania termiczne.

A jeśli już zatrzymaliśmy się na zagadnieniu trwałości dróg, nie sposób nie wspomnieć o asfaltach wysoko modyfikowanych MODBIT HiMA, które również produkuje spółka LOTOS Asfalt. Są one stosowane w Polsce z pozytywnym skutkiem od kilku lat. Sprawdzają się znakomicie nie tylko na najbardziej obciążonych drogach i mostach, lecz również w tzw. „cichych” nawierzchniach czy mieszankach mineralno-asfaltowych z użyciem lokalnych kruszyw.

Dzięki asfaltom wysoko modyfikowanym nawierzchnie zyskują elastyczność i sprężystość, a drogi większą żywotność. Dodatkowym atutem jest ich zabezpieczenie przed szkodliwym wpływem wody i ekstremalnych temperatur, tak istotnych w polskim klimacie.

Lepiszcza te stosowane są w nawierzchniach długowiecznych o trwałości przekraczającej 50 lat. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom pozwalają na optymalizację konstrukcji i obniżenie kosztów budowy. Trwałość nawierzchni modyfikowanej polimerami gwarantuje również oszczędności w nakładach na prace remontowo-utrzymaniowe i znaczną redukcję śladu węglowego.

- Stawiamy na proekologiczne rozwiązania, które w przyszłości mogą pomóc ograniczyć zanieczyszczenia atmosferyczne w obrębie pasa drogowego. Chodzi tu przede wszystkim o zdrowie mieszkańców i tworzenie rozwiązań, które znacznie poprawią sytuację w polskich miastach - podsumowuje Krzysztof Rodzik.

LOTOS Asfalt rozbudowuje swoją infrastrukturę, inwestuje w badania nad nowatorskimi asfaltami i dąży do tego, by produkty spółki były trwałe i przyjazne dla środowiska. Należy się spodziewać, że już wkrótce usłyszymy o kolejnych przełomowych technologiach w tej dziedzinie przemysłu. Intensywne prace trwają we wszystkich zakładach LOTOS Asfalt: w Gdańsku, Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach.