LOTOS inwestuje w nowoczesność. Nowy zakup to innowacja w skali światowej!
Artykuł sponsorowany

LOTOS inwestuje w nowoczesność. Nowy zakup to innowacja w skali światowej!

Specjalistyczna instalacja do badania katalizatorów i procesów katalitycznych
Specjalistyczna instalacja do badania katalizatorów i procesów katalitycznych Źródło:Lotos
Pierwsza taka instalacja w historii gdańskiego koncernu! Spółka LOTOS Lab podpisała umowę na zakup specjalistycznej instalacji do badania katalizatorów i procesów katalitycznych. To tzw. pilot plant, czyli instalacja pilotowa, określana także prototypem instalacji produkcyjnej. Umożliwi ona symulowanie procesów technologicznych, zachodzących w skali przemysłowej. Wykonawcą instalacji, która jest innowacją na światową skalę, będzie francuska firma Vinci Technologies.

LOTOS cały czas stawia na nowatorskie rozwiązania. Spółka doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że by być nowoczesną i efektywnie działającą firmą, musi kłaść duży nacisk na inwestycje i rozwój innowacji. Tym razem zamawia technologiczną innowację na skalę globalną, jaką jest specjalistyczna instalacja umożliwiająca prowadzenie badań katalizatorów i procesów katalitycznych.

- To cenna inwestycja w nowoczesność – mówi Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS ds. inwestycji i innowacji. - Pomyślna realizacja projektu stanowi dla nas zarówno szansę znaczącego rozwoju technologicznego, jak i obfituje w wartości typowo biznesowe, takie jak wzrost przychodów - dodaje. Jego zdaniem, inwestycja umocni relacje z kluczowymi klientami oraz otworzy możliwość wejścia rafinerii w Gdańsku oraz LOTOS Lab w nowe obszary międzynarodowej działalności badawczo-rozwojowej.

Inwestycja w biopaliwa

Realizowane do tej pory zadania miały charakter infrastrukturalny. W 2019 roku wybudowano i oddano do użytkowania halę technologiczną, wyposażoną w niezbędne do przeprowadzania badań instalacje gazowe, wentylacyjne i elektryczne. Kolejnym krokiem milowym jest budowa instalacji wysokociśnieniowej do badania procesów katalitycznych.

Grupa LOTOS od dawna szuka najlepszej opcji inwestycji w biopaliwa. Koncern realizuje m.in. projekty dotyczące produkcji biokomponentów ze zużytego oleju spożywczego czy z biometanu. Przeprowadził także wspólny przerób frakcji diesla z olejem roślinnym. A w 2020 roku w gdańskiej rafinerii wytworzono pierwsze w jej historii takie biokomponenty, jak biopropan, czyli biokomponent LPG, oraz biowęglowodory ciekłe, czyli biokomponenty oleju napędowego. To przykłady innowacyjności Grupy LOTOS i poważnego podejścia do transformacji energetycznej.

Tymczasem nowa instalacja umożliwi przede wszystkim przeprowadzenie zaawansowanych badań z wykorzystaniem biokomponentów jako biopaliw bez jednoczesnej konieczności ponoszenia kosztów na budowę sieci dystrybucji tego paliwa oraz zakupu specjalnie do tego celu zaprojektowanych pojazdów. Trzeba podkreślić, że technologia ta stanowi nie tylko nowość na arenie międzynarodowej, ale również innowację w skali świata!

4,25 mln zł na innowacyjne rozwiązanie

Instalację wykona francuska firma VINCI Technologies – światowy lider w dziedzinie projektowania i budowy instalacji pilotowych dla przemysłu rafineryjnego i petrochemicznego. Tym samym LOTOS dołącza do grona światowych liderów branży, takich jak: Exxon Mobile, TOTAL, BP, Shell, Sabic czy też Saudi Aramco, współpracujących z VINCI w obszarze prowadzenia badań przy wykorzystaniu prototypowych instalacji produkcyjnych.

Prezes zarządu LOTOS Lab Marek Marzec podkreśla, że realizowany projekt „Wysokociśnieniowa instalacja do badania katalizatorów i procesów katalitycznych” w istotny sposób zwiększy potencjał badawczo-rozwojowy w obszarze rafineryjnym. Dodał, że w jego efekcie powstanie pierwsza badawcza instalacja modelowa w skali ćwierćtechnicznej, która będzie działać z zachowaniem najważniejszych założeń projektowych stawianych instalacjom pracującym w LOTOSIE. - Wdrożenie wyników prac projektowych umożliwi symulowanie i badanie kinetyki procesów zachodzących w rafinerii. Ponadto, badanie procesu co- processingu z wykorzystaniem biokomponentów pozwoli w przyszłości na produkcję wysokiej jakości paliw - tłumaczy.

Zgodnie z przyjętą agendą badawczą, planowane jest opracowanie technologii wykorzystania biowodoru oraz biometanu do procesów rafineryjnych, łącznie z oceną zawartości odnawialnej energii w paliwie gotowym. A także opracowanie produkcji wysokiej jakości paliw o znacznym udziale biokomponentów z zastosowaniem co-processingu. Pozostaje pytanie, ile to będzie kosztować?

Grupa LOTOS wylicza, że wartość wydatków kwalifikowanych dla całego projektu to 4,25 mln zł. Ok. 35 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych.

Projekt jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach Działania 2.1 (Wsparcie Inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw), dla którego instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Nowoczesny LOTOS

Grupa LOTOS uznaje projekty innowacyjne za stałą część wszystkich inwestycji. Koncern na każdym kroku podkreśla, że nowe technologie nie tylko zwiększają elastyczność rafinerii, bo umożliwiają przerób różnych gatunków ropy, ale też pozwalają na szybką zmianę profilu produkcji na bardziej opłacalny.

Dzięki temu - według rankingu firmy Solomon (najważniejszego na świecie rankingu rafinerii) - rafineria w Gdańsku znalazła się wśród najlepszych na świecie pod względem efektywności energetycznej. Jest też jednym z najmłodszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie oraz przyjaznych ekologicznie kompleksów rafineryjnych w Europie.

Spółka jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. W skład grupy kapitałowej, poza Grupą LOTOS, która zarządza rafinerią w Gdańsku, wchodzi 15 spółek ze znakiem LOTOS. Akcje Grupy LOTOS od czerwca 2005 r. są notowane na GiełdziePapierów Wartościowych w Warszawie.