Własna strona www – najlepiej na własnej domenie
Artykuł sponsorowany

Własna strona www – najlepiej na własnej domenie

Telefon i komputer, zdjęcie ilustracyjne
Telefon i komputer, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Fotolia / sitthiphong
Strona internetowa jest dziś wizytówką przedsiębiorstwa. Często jest to miejsce pierwszego kontaktu klienta z firmą. Aby maksymalnie wykorzystać możliwości strony www warto zainwestować we własną domenę. Nie tylko ze względu na aspekty reprezentacyjne, ale też z powodu praktycznych korzyści.

Domenę internetową wykorzystuje się przede wszystkim w dwóch celach: do prowadzenia strony www oraz kont poczty elektronicznej. „Dzięki własnej domenie internetowej można mieć w zasadzie nieograniczoną liczbę kont pocztowych” – zwraca uwagę Weronika Rakowska, ekspert z Rejestru Domeny.pl, NASK. Jak wyjaśnia, konta pocztowe mogą być przypisane do różnych osób, funkcji, typów kontaktów, a jednocześnie mieć wspólną identyfikację z firmą np.: [email protected], [email protected], [email protected].

Z kolei strona internetowa może być witryną firmową, ale też blogiem, sklepem, forum dyskusyjnym, stroną hobbystyczną, stroną tymczasową wydarzenia, akcji specjalnej. Abonent domeny może na niej podejmować dowolne aktywności. To odróżnia posiadanie własnej domeny od korzystania z darmowych stron internetowych w subdomenach lub z portali społecznościowych. Jak mówi Weronika Rakowska: „Wbrew nazwie „twój” profil w serwisie społecznościowym nie jest Twój. Zgodnie z regulaminami serwisów społecznościowych profile użytkowników należą do firmy zarządzającej takim serwisem. Oznacza to, że w zasadzie bez ostrzeżenia taki profil może zostać zablokowany czy wręcz usunięty”. Profile społecznościowe mogą być bardzo dobrym uzupełnieniem komunikacji firmy w Internecie. Powinny być jednak uzupełnieniem, a nie zastąpieniem strony internetowej. Rejestrując własną domenę inwestujemy w swoją markę i uwiarygodniamy działalność. Wielu użytkowników bardziej ufa firmom, które używają własnej domeny niż subdomen dostępnych bezpłatnie (np. twojasupernazwa.darmowadomena.com). Abonent domeny nie jest zależny od firm oferujących darmowe subdomeny i może ją przenosić do innego rejestratora. Ponadto, rejestrując domenę z nazwą swojej firmy czy marki można zabezpieczyć się przed przejęciem jej przez kogoś innego, kto może prowadzić działalność konkurencyjną lub niekorzystną wizerunkowo.

A co zrobić, jeżeli wybrana nazwa jest już zajęta?

Brak dostępności wybranej nazwy może być frustrujący. Istnieją jednak sposoby na rozwiązanie tego problemu. Rozważ dodanie myślników w nazwie, np.: moja-super-strona.pl. Można też dodać dodatkowe elementy do Twojej nazwy, podkreślające charakter strony lub prowadzonego biznesu, np.: mojasuperstrona24.pl, mojarestauracjaonline.pl. Można również zamiast domeny najwyższego poziomu wybrać domenę funkcjonalną lub regionalną, np.: mojasuperstrona.nieruchomosci.pl, mojasuperstrona.auto.pl, mojasuperstrona.edu.pl, mojasuperstrona.waw.pl, mojasuperstrona.opole.pl.

Nazwa domeny, czyli to, co mieści się przed rozszerzeniem:.pl, .com.pl, .net.pl, .edu.pl, może zawierać do 63 znaków. Nazwy w domenie internetowej mogą się składać z liter, cyfr oraz znaku specjalnego „-”, czyli myślnika. Wszystkie pozostałe znaki są niedozwolone. „Warto zwrócić uwagę na możliwość używania polskich znaków w domenach typu IDN (ang.: Internationalized Domain Name). Nadal niewiele osób wie, że można zarejestrować domenę: małażółtapółciężarówka.pl. Taki adres internetowy może wspierać adres podstawowy i świetnie sprawdza się, gdy jednym z kanałów komunikacji jest komunikat głosowy, np. reklama w radiu” – wyjaśnia Weronika Rakowska.

Najpopularniejszymi domenami internetowymi w Polsce są te z końcówką „.pl”. Wybiera je ok. 72% internautów, którzy prowadzą biznes w sieci lub zakładają hobbystyczne strony internetowe. Można powiedzieć, że domeny.pl są domenami pierwszego wyboru. Wielu użytkowników automatycznie w oknach przeglądarek wpisuje nazwę firm i dodaje końcówkę „.pl”. Dopiero gdy nie odnajdą poszukiwanej strony, używają wyszukiwarki. Ale wybór domeny.pl nie jest związany tylko z wizerunkiem i ukłonem w stronę klientów. To też wybór uzasadniony względami bezpieczeństwa i funkcjonalności. „Zespół specjalistów czuwa nad funkcjonowaniem i bezpieczeństwem domeny.pl w Polsce. Oznacza to, że abonent nazwy zarejestrowanej w domenie.pl może zawsze liczyć na bezpośrednią pomoc i wsparcie” – dodaje ekspert NASK PIB.

Porady specjalistów

Jak wybrać nazwę domeny?

Nazwa domeny, którą wybierzesz, jest bardzo ważna, gdyż będzie ona reprezentować Twoją firmę lub Twoje działania w Internecie. Wybierając jej brzmienie warto wziąć pod uwagę kilka aspektów:

  1. Wybierz taką nazwę, która będzie krótka i łatwa do zapamiętania, zapisania i wypowiedzenia. Staraj się unikać słów, które mogą być mylące w zapisywaniu (z powodów błędów językowych itp.).
  2. Jeśli nazwa domeny nie będzie związana z nazwą firmy, użyj słów lub wyrażeń, które opisują Twoją działalność lub charakter strony. Dzięki temu potencjalni klienci będą wiedzieli czym zajmuje się Twoja firma lub jaka jest zawartość twojej strony. Ma to również znaczenie przy pozycjonowaniu strony.
  3. Nazwa w domenie może być nie tylko pojedynczym słowem, ale też całym wyrażeniem – do 63 znaków.
  4. Unikaj słów przyjętych za wulgarne lub obraźliwe.
  5. Unikaj słów, które mogą wprowadzać w błąd i nie są w żaden sposób związane z Twoją działalnością.
  6. Nie rejestruj nazw, do których praw nie posiadasz, a które zostały zarejestrowane np. w urzędzie patentowym. Dotyczy to nie tylko nazw firm, ale i marek czy zastrzeżonych znaków towarowych, haseł reklamowych itp.
  7. Nazwa domeny nie może się zaczynać od znaku specjalnego „-”.
  8. Małe i wielkie litery nie są rozróżniane.
Źródło: NASK PIB