Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Artykuł sponsorowany

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych
Internet już dawno przestał być tylko rozrywką i stał się narzędziem pracy dla wielu osób. Jeżeli ty też sprzedajesz produkty lub usługi za pośrednictwem sieci, warto byś wiedział czym jest pozycjonowanie stron internetowych i dlaczego powinieneś wziąć pod uwagę skorzystanie z niego.

Polski internet w pigułce

Choć internet w Polsce ma już grubo ponad 25 lat, dopiero w ciągu ostatnich 5-10 lat nastąpił jego dynamiczny rozwój. Zaczęły powstawać nowe strony internetowe, coraz więcej osób zaczęło za jego pomocą handlować i otwierać swoje biznesy. Liczba internautów w Polsce w maju 2018 roku wyniosła prawie 27,5 miliona osób. Biorąc pod uwagę fakt, że jest nas tylko 10 milionów więcej, można z całą stanowczością powiedzieć, że internet rządzi.

Biznes w internecie

Wraz z rosnącą liczbą osób mających dostęp do sieci, zwiększyła się ilość usług oferowanych za jego pomocą. Jeżeli czytasz ten artykuł to najprawdopodobniej, albo już jesteś przedsiębiorcą, albo dopiero masz w planach otwarcie firmy i zbudowanie strony internetowej. Niezależnie od tego, w każdym przypadku przyda ci się wiedza na temat pozycjonowania stron internetowych. Dlatego przejdźmy do clou tego tekstu.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych to cały szereg działań, które mają na celu podniesienie widoczności strony w wyszukiwarce Google. Omówmy je na konkretnym przykładzie. Jeżeli jesteś właścicielem salonu kosmetycznego i masz stronę internetową, na której znajduje się opis usług, kontakt, itp., chcesz dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Oczywiście przy pomocy pozycjonowania. Ludzie wpisują w Google słowa, które odpowiadają ich oczekiwaniom względem wyszukań. W przypadku salonu kosmetycznego, tymi frazami mogą być m.in. „pedicure”, „makijaż permanentny”, „depilacja laserowa” i inne podobne. Pozycjonowanie stron internetowych polega na tym, że to twoja domena będzie znajdowała się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Tak wygląda pierwsza strona wynikowa dla frazy „depilacja laserowa toruń”.

Jak długo to trwa?

Przedstawione na powyższej grafice pozycje danych stron internetowych nie wzięły się znikąd. Pozycjonowanie to długotrwały proces, na którego efekty trzeba czekać co najmniej kilka miesięcy i zainwestować sporo pieniędzy. Ci, którzy są na pierwszej stronie wynikowej pozycjonują się już od dłuższego czasu, co pozwoliło im wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do wielu nowych klientów. Jednak nie oznacza to, że twoja domena jest na straconej pozycji. Nawet jeżeli jesteś nowy w branży, to i tak masz szansę przebić się w TOP10 Google.

Jest kilka czynników, które mają wpływ na osiągnięcie efektu. Przede wszystkim jest to konkurencja. Im jest ona większa, tym trudniej osiągnąć dobry wynik. Również istotna jest branża, w jakiej działa twoja firma. Im bardziej niszowa, tym większa szansa, że pozycjonowanie da oczekiwane rezultaty w krótszym czasie. Jednak uśredniony czas oczekiwania na wejście danej frazy do TOP10 to około 5-7 miesięcy. Dopiero po tym czasie można stwierdzić, czy pozycjonowanie ma sens i warto dalej w nie inwestować.

Mity na temat pozycjonowania

Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie to proces długotrwały, ale nie trwały. Oznacza to, że raz osiągnięte pozycje nie są dane na zawsze. Nawet jeżeli strona X jest na trzecim miejscu pod jakieś słowo kluczowe, nie oznacza to, że będzie tam przez najbliższy rok, dwa czy pięć. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, Google co jakiś czas zmienia algorytmy, co wpływa na pozycjonowanie. Po drugie, konkurencja cały czas działa i „dobija” do najwyższych pozycji.

Z powyższym wiąże się również drugim mit – pozycjonowanie to czynność jednorazowa. Każdy by chciał, żeby jego strona znalazła się w TOP 3 w wyszukiwarce Google, jednak, nawet gdy już tam trafi, nie oznacza to, że nie spadnie. Jeżeli chcemy utrzymać wysoką pozycję, musimy nieustannie prowadzić działania pozycjonujące.

Korzyści płynące z pozycjonowania

Pozycjonowanie strony internetowej to sposób na reklamę w internecie, z którego możemy skorzystać zawsze i w dowolnym momencie. Jakie płyną z niego korzyści? Zastanów się przez chwilę, ile stron wyników wyszukiwania przeglądasz, gdy szukasz jakieś rzeczy? Z pewnością nie zaglądasz dalej niż na pierwszą. Dokładnie tak robi większość użytkowników internetu. Strony, które znajdują się na niższych pozycjach, mają o wiele mniejszą szansę na dotarcie do potencjalnych klientów. Wniosek – im wyżej jesteś w Google, tym większą masz szansę na zamknięcie sprzedaży.

Pozycjonując konkretny zestaw fraz, podnosi się pozycja innych słów. Przykładowo. Jeżeli pozycjonujesz swój sklep na kilka fraz związanych z zabawkami („zabawki dla dzieci”, zabawki dla chłopców”, drewniane zabawki”), pozycja twojej strony rośnie również na inne, pokrewne frazy. Nawet jeżeli w umowie z agencją wyznaczonych jest 10 konkretnych fraz do pozycjonowania, z pewnością podniesie się pozycja wielu innych fraz, a co za tym idzie, zwiększy się ruch na twojej stronie jako całość. Do top 10 Google pozycjonują się również nazwy konkretnych produktów czy niszowych podkategorii.

Google AdWords a pozycjonowanie – czym się różnią?

Być może spotkałeś się kiedyś z pojęciem Google AdWords. Jeżeli nie, to wyjaśniamy, że jest to forma reklamy, która zdecydowanie różni się od pozycjonowania. Jak już mówiliśmy, na efekty pozycjonowania trzeba czekać miesiącami, z kolei Google AdWords daje nam od razu miejsce na pierwszej stronie wynikowej. Jednak zanim tak się stanie, musimy wykonać przelew do Google, a następnie zarządzać naszą kampanią.

W przypadku AdWords płacimy za kliknięcie, to znaczy, że pieniądze z konta naszej kampanii są ściągane dopiero wtedy, gdy ktoś wejdzie w link. AdWords może być wsparciem w pozycjonowaniu, gdy zależy nam na szybkiej sprzedaży lub zbudowaniu świadomości marki. Za przykład niech posłuży nam zimowy sprzęt sportowy. Jeżeli sprzedajesz narty, kaski czy kurtki zimowe największy ruch na stronie masz jesienią oraz zimą. Na pozycjonowanie jest już za późno, jednak kampania AdWords będzie idealnym rozwiązaniem. Nie mniej w przypadku pozycjonowania nie musisz płacić za każde kliknięcie dlatego każda z tych dwóch form charakteryzuje się odmienną efektywnością.

Na poniższej grafice prezentujemy jak wygląda przykładowy podział pierwszej strony wynikowej w Google. Jak widać, strony mające włączone kampanie AdWords znajdują się na samym ich szczycie. Dopiero później są te, które osiągnęły swoje pozycje dzięki pracy pozycjonerskiej.

Pozycjonowanie – czy można to robić samemu?

Jeżeli nigdy nie słyszałeś o pozycjonowaniu, z pewnością zastanawiasz się, czy możesz zrobić je na własną rękę. Oczywiście, że możesz. Jednak dla laika nie jest to proste zadanie. Wiedza z zakresu pozycjonowania, choć ogólnie dostępna, nie dla każdego jest prosta do przyswojenia. Przede wszystkim musisz zapoznać się z podstawowymi pojęciami z jego zakresu. Dowiedz się, czym jest SEO, SEM, co to fraza kluczowa czy link i anchor. Skąd czerpać tę wiedzę? Najlepiej z internetu, bez problemu znajdziesz dedykowane tej branży linki. Są nimi m.in. Forum Google dla Webmasterów, grupa SEO Poland na Google+, grupa SEO/SEM Polska na Facebooku czy fora internetowe, min najpopularniejsze na PL rynku forum.optymalizacja.com.

Nie mniej, wiedza zdobyta ze stron internetowych czy szkoleń on line lub stacjonarnych, nigdy nie zastąpi wielu lat praktyki. Dlatego jeśli zamierzasz samodzielnie pozycjonować swoją stronę, początkowo powinno to się odbywać pod okiem specjalisty.

Jak pozycjonować stronę internetową?

Chcąc pozycjonować swoją stronę internetową samemu, potrzebujesz nie tylko wiedzy, ale i czasu. A jako przedsiębiorca nie zawsze nim dysponujesz, dlatego możesz zlecić działanie doświadczonej agencji SEO. Dlaczego warto rozważyć tego typu działanie? Powodów jest kilka. Najważniejszy z nich to fakt, że pracownicy agencji SEO to specjaliści w swojej branży. Wiedzą oni, jakie działania wykonać, by pozycjonowanie odniosło oczekiwany rezultat. Mają potrzebną wiedzę, dzięki której nasza strona w kilka miesięcy trafi na wysokie pozycje. My zaś nie musimy tracić czasu na naukę pozycjonowania, które nie zawsze może być skuteczne.

Agencja SEO – jak wybrać najlepszą?

Jeżeli zdecydujesz się na wybór agencji SEO, czeka cię nie lada wyzwanie. Na rynku jest wiele firm oferujących tego typu usługi, co oznacza, że wybór tej najlepszej wcale nie jest prosty. Najlepiej szukać jej oczywiście w internecie wpisując hasło „pozycjonowanie stron”, „pozycjonowanie lokalne” (jeżeli chcemy pozycjonować się tylko w naszej okolicy), „bezpieczne pozycjonowanie”, „oferta pozycjonowania” lub inne pokrewne. Oczywiście nie sprawdzisz ofert każdej z kilkuset firm, ponieważ zajęłoby to ci zdecydowanie za dużo czasu. Dlatego musisz wybrać kilka z nich i wysłać zapytanie ofertowe.

Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jak wysoko dana firma jest na frazę, którą wpisałeś, np. „pozycjonowanie lokalne”. Im wyżej, tym lepiej dla ciebie, ponieważ oznacza to, że dana agencja SEO zna się na pozycjonowaniu. Skoro zadbali o to, by samemu być widocznymi w sieci, z pewnością to samo zrobią z twoją domeną.

Jednak to nie jedyny wyznacznik dobrej agencji SEO. Zwróć baczną uwagę na rodzaj umowy. Jeżeli agencja oferuje ci długoterminową umowę, miej się na baczności. Takie firmy z reguły osiągają bardzo słabe rezultaty i zależy im jedynie na „przywiązaniu” do siebie klienta. Często stosują one zakazane praktyki, tzw. Black Hat SEO, które przynoszą więcej szkody niż pożytku. Zdecydowanie lepiej jest związać się z agencją, w której umowa jest podpisywana na czas nieokreślony z jednym miesiącem wypowiedzenia. W takim przypadku możesz w dowolnej chwili z niej zrezygnować bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Ty panujesz nad umową i jeżeli agencja SEO nie wywiązuje się z zapisów zawartych w umowie, wasze drogi się rozchodzą.

Warto przeczytać:

Jak założyć od podstaw sklep internetowy przeczytaj

Jeden z najstarszych blogów seo: seoninja.pl

Kompleksowe Pozycjonowanie Stron www: The-First.pl

Czytaj także

 4
  • ja próbowałem na własną rękę pozycjonować ale nic z tego nie było. dopiero p nawiązaniu współpracy z http://www.agencja.calisia.pl/ zaczęło iść w górę
    • W procesie pozycjonowania najważniejsza jest moim zdaniem uczciwość względem siebie i swoich Klientów, co oznacza przede wszystkim wykorzystywanie etycznych technik promocji, które nie narażą nas na kary od Google w postaci filtrów lub banów. Nieco więcej na ten temat można wyczytać w tym miejscu http://wirtualnynowydwor.pl/artixen-net-o-zasadach-google-czyli-jak-unikac-filtrow-i-banow-na-swojej-stronie/ bardzo ciekawy artykuł.
      • Pozycjonowanie to temat na ktory ludzie traca mase czasu a prawda jest taka ze sumujac caly ten czas oraz srodki lepiej wychodzi uruchomienie kampanii w AdWords, plus jest taki ze nie jest ona obarczona ryzyka zmiany algorytmu, wydasz np. 30 tysiecy zl na SEO w roku a pewnego pieknego dnia Google dojdzie do wniosku ze czynnikow ktore bralo wczesniej pod uwage jako glowne przy ustalaniu pozycji to ono juz pod uwage nie bierze albo spycha na drugi plan i cala zainwestowana kasa ulatnia sie wraz z pozycjami. SEO mialo sens gdzies do 2013 roku, wtedy mozna bylo relatywnie tanio i stabilnie wybic w topy niemal dowolne frazy i generowac bardzo duzy ruch, dzisiaj, to ruletka dla hobbystow, hazardzistów ,ludzi majacych zbyt duzo wolnego czasu ale napewno nie dla tych ktorzy chca budowac solidne podstawy biznesu bo na SEO sie ich zbudowac nie da.
        • dofollow w sponsorowanym ? to wbrew seo - podobnie jak brak takowego oznaczenia zgodnei z prawem prasowym ;p

          Czytaj także