Internauci dostaną pod choinkę prezenty z... internetu

Internauci dostaną pod choinkę prezenty z... internetu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.huŹródło:FreeImages.com
Przeciętny polski użytkownik internetu spodziewa się znaleźć pod choinką kosmetyki czy perfumy i ma dużą szansę, że właśnie to znajdzie - wynika z badania zakupowych przedświątecznych zwyczajów, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Deloitte przeprowadził badanie świątecznych preferencji w całej Europie.
Ponad połowa respondentów oczekuje, że dostanie kosmetyki i perfumy, ponad dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że właśnie te produkty kupi w prezencie. Rodzice kupią też zabawki edukacyjne, które niemal w całej Europie są najpopularniejszym prezentem dla dzieci. Ankietowani zakupy najczęściej zrobią w hipermarkecie bądź w internecie - wynika badania.

Mimo przewagi pesymistycznych nastrojów i poczucia spadku od zeszłego roku siły nabywczej, przeciętne polskie gospodarstwo domowe zamierza wydać w 2010 r. na świąteczne prezenty 1800 zł - w porównaniu do 1500 zł, deklarowanych przed rokiem. W całej Europie średnie deklarowane wydatki na święta Bożego Narodzenia spadną jednak o 1,6 proc.

Trzy czwarte respondentów zadeklarowało, że będzie szukać pomysłów na prezenty w internecie, taki sam odsetek będzie odwiedzać tradycyjne sklepy (można było wskazać kilka metod poszukiwania prezentów). Dwie trzecie uczestników badania zamierza korzystać z internetowych porównywarek cen. Chróścielewski podkreślił, że stosunkowo niewielki odsetek respondentów - poniżej 40 proc. - chce zwracać większą uwagę na reklamy.

Według Magdaleny Jończak z Deloitte, w porównaniu do poprzednich badań widać duży wzrost znaczenia internetu w poszukiwaniu i zakupach prezentów. Jak podkreśliła, około trzech czwartych uczestników badania za główne powody wykorzystania internetu wskazało niższe niż gdzie indziej ceny i wygodną dostawę do domu.

Autorzy badania podkreślają, że w wielu elementach zakupowe zwyczaje polskich respondentów odpowiadają zachowaniom w innych krajach Europy. Podobnie wyglądają rodzaje prezentów, źródła finansowania, deklarowane miejsca zakupu prezentów czy powody korzystania przy nich z internetu. Polska jest jednak nieco poniżej europejskiej średniej, jeśli chodzi o wykorzystanie programów lojalnościowych.

Najbardziej pożądanymi w Polsce prezentami są - po kosmetykach i perfumach - gotówka i książki. W Europie preferowane są książki i gotówka. Wysoką pozycję mają też kupony podarunkowe, nieobecne w preferencjach polskich respondentów. Żaden z badanych w Polsce nie zadeklarował też wydania przeznaczone na święta pieniądzy na podróże. W Europie 12 proc. ankietowanych ma taki zamiar.

Polska odstaje też od europejskiej średniej, jeśli chodzi o kwotę przeznaczoną na święta. W naszym kraju to średnio 445 euro, podczas gdy europejska średnia to prawie 600 euro. Znacznie częściej Polacy korzystają z internetowych serwisów aukcyjnych. Jednak niemal nigdy w prezencie nie kupują rzeczy używanych, podczas gdy w całej Europie jest to bardzo często rozpatrywana opcja - podkreśla Deloitte.

Internetowe badanie przeprowadzono we wrześniu 2010 r. Udział w nim wzięło 20 tys. 665 pełnoletnich użytkowników internetu z całej Europy, w tym 951 z Polski.

em, pap