Czarna dziura na czarnej dziurze, czarną dziurą pogania. A wszystko to w centrum galaktyki

Czarna dziura na czarnej dziurze, czarną dziurą pogania. A wszystko to w centrum galaktyki

Ilustracja czarnej dziury, fot. NASA
Badacze kosmosu natrafili na niezwykle rzadkie zjawisko. Jak dowiadujemy się z magazynu „Astronomy & Astrophysics”, w centrum galaktyki NGC 6240 odkryto trzy czarne dziury, opisywane przez naukowców jako „supermassive”.

Zauważona przez naukowców galaktyka znajduje się w odległości ok. 300 mln lat świetlnych od Ziemi. Zdaniem przeczesujących kosmos astronomów może ona pomóc w odpowiedzi na pytanie dotyczące powstawania największych zbiorów gwiazd. Już od pewnego czasu zwracano uwagę na fakt, że galaktyki z setkami miliardów gwiazd posiadają w centrum ogromne czarne dziury. „Ogromne”, czyli posiadające masę milion razy większą od masy Słońca.

Galaktyka NGC 6240 już wcześniej przykuła uwagę badaczy. Sądzono, że jest efektem zderzenia dwóch różnych galaktyk, ponieważ w jej centrum zauważono nie jedną, a dwie czarne dziury. Teraz stwierdzono jednak, że obserwacja była błędna, a gigantycznych czarnych dziur jest tam jeszcze więcej. Mowa o trzech takich zjawiskach, oddalonych od siebie „zaledwie” o 3 tys. lat świetlnych, z których każde ma masę 90 milionów większą od słonecznej. Zdaniem autorów tekstu w „Astronomy & Astrophysics”, najnowsze odkrycie może dowodzić zjawiska łączenia się ze sobą galaktyk.

Naukowcy odkryli cukry w meteorytach. To dowód na istnienie życia pozaziemskiego?
NASA potwierdza: Na księżycu Jowisza jest woda. Jest jednak pewien problem