Tak wygląda woda na Marsie. Europejska Agencja Kosmiczna pokazała niezwykły film

Tak wygląda woda na Marsie. Europejska Agencja Kosmiczna pokazała niezwykły film

Krater Korolev
Krater KorolevŹródło:ESA/DLR/FU Berlin, CC BY-SA 3.0 IGO
Odkrycie wody na Marsie było jednym z największych przełomów w badaniu planety, która ma się stać naszym drugim domem. Jak wyglądają jej zasoby? W zrozumieniu tego pomaga misja Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Mars jest już od wielu lat przedstawiany jako nasz drugi dom. wyraźnie zaznaczył, że ludzie dotrą na Czerwony Glob już za niebawem na pokładzie Starshipa. Aby było to możliwe, największe agencje kosmiczne na świecie starają się jak najdokładniej poznać jego powierzchnię. Dzięki temu możemy obejrzeć niezwykły film, który opublikowała Europejska Agencja Kosmiczna, do której należy również Polska.

Woda na Marsie

Głównym bohaterem filmu, który powstał dzięki bardzo dokładnym zdjęciom z sondy Mars Express wystrzelonej 2 czerwca 2003 roku, możemy obejrzeć Krater Korolev. Zagłębienie o średnicy 82 km wypełnione jest lodem, czyli jedyną formą wody, jaka znajduje się na powierzchni Marsa. Swoją nazwę krater otrzymał na cześć rosyjskiego inżyniera Sergei'a Koroleva.

Lód, który wypełnia krater, a szacuje się, że jest go około 2200 km sześciennych, ma grubość 1,8 km i jest częścią czapy pokrywającej północny biegun planety zwanej Olympia Undae. Naukowcy z ESA tłumaczą, że całoroczna obecność lodu w kraterze jest możliwa dzięki zjawisku nazywanym "mroźną pułapką". Polega ono na tym, że dzięki głębokości krateru i temu, że na jego dnie znajduje się lód, powietrze, które przetacza się nad jego powierzchnią, zamarza i opada, dzięki czemu pokrywa lodowa utrzymuje się cały marsjański rok.

Elon Musk sprzedaje szorty. Efekt? Serwery nie wytrzymały