Łazik Curiosity odkrył dowody gigantycznej powodzi na Marsie. Kolejny krok do odnalezienia życia

Łazik Curiosity odkrył dowody gigantycznej powodzi na Marsie. Kolejny krok do odnalezienia życia

Powódź na Marsie
Powódź na Marsie Źródło:NASA / JPL
Łazik Curiosity dokonał kolejnego niezwykle istotnego okrycia. Jak wynika z zebranych danych, na Marsie miała miejsce ogromna powódź. Woda mogła mieć nawet 24 metry głębokości.

Woda głębokości nawet 24 metrów i fale przemieszczające się z prędkości 10 metrów na sekundę. Tak najprawdopodobniej wyglądała powierzchnia Marsa 4 miliardy lat temu. Do takich wniosków doszli naukowcy z Jackson State University, Cornell University i University of Hawaii, przy współpracy z NASA. Było to możliwe dzięki przebadaniu materiałów zebranych na Marsie przez łazik Curiosity.

Powódź na Marsie. Gwałtowne ocieplenie

W jaki sposób doszło do tak ogromnej powodzi na planecie, której średnia temperatura na powierzchni wynosi -60 stopni Celsjusza? Naukowcy uważają, że musiało się to wydarzyć na skutek gwałtownego ocieplenia klimatu spowodowanego najprawdopodobniej uderzeniem asteroidy. Ślady powodzi odkryto w kraterze Gale, który od lat niestrudzenie przemierza łazik Curiosity. Zderzenie poza roztopieniem marsjańskich lodowców spowodowało także uwolnienie ogromnych ilości dwutlenku węgla i metanu. Spowodowało to chwilowe przerwanie mroźnego, jałowego klimatu i zmienienie go w wilgotny i ciepły.

Na całej planecie rozpoczęła się gwałtowna pora deszczowa, która spowodowała zalanie krateru do wspomnianej już głębokości nawet 24 metrów.

Ma przetransportować ludzi na Marsa. Starship w tym tygodniu wykona pierwszy lot w kosmos