Francuski minister obrony chce wyjaśnień ws. Caracali. "Zdrada i upokorzenie Francji"

Francuski minister obrony chce wyjaśnień ws. Caracali. "Zdrada i upokorzenie Francji"

Dodano:   /  Zmieniono: 133
Eurocopter EC-725R2 Caracal, należący do francuskiej armii
Eurocopter EC-725R2 Caracal, należący do francuskiej armii / Źródło: Wikimedia Commons / By MilborneOne (Own work) [CC BY-SA 3.0]
Dziennik ekonomiczny "La Tribune" informuje, że francuski minister obrony Jean-Yves Le Drian, zamierza w najbliższych dniach przyjechać do Warszawy, aby zaapelować do polskich władz o wyjaśnienia ws. zerwanych negocjacji dotyczących zakupu śmigłowców Caracal.

Spotkanie Le Driana z Antonim Macierewiczem "La Tribune" nazywa "naradą ostatniej szansy". Zaznacza, że strona francuska wciąż ma nadzieję, że uda im się zmienić decyzję polskiego rządu w sprawie zakupu śmigłowców.

Jak czytamy w "La Tibune" decyzja polskich władz jest bardzo trudna do przełknięcia dla władz w Paryżu. Podkreśla przy tym, że wielu obserwatorów sugeruje, iż może ona przyspieszyć masową redukcję personelu firmy Airbus Helicopters.

Paryscy komentatorzy nazywają zerwanie negocjacji przez polski rząd "zdradą", "zadaniem ciosu nożem" i "upokorzeniem Francji".

4 października Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że zerwano negocjacje z firmą Airbus Helicopters ws. zakupu śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla polskiej armii. "Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej z Airbus Helicopters związanej z kontraktem na zakup śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla polskiej armii. Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego. Wysokość kontraktu to ok. 13,5 mld zł. Co najmniej tyle samo powinna wynieść wartość zobowiązań offsetowych spełniających cele określone w ustawie offsetowej" – napisano w komunikacie.

Jak wskazuje Ministerstwo Rozwoju w dokumencie, przez rok negocjacji " strona polska wykazała pełną otwartość i gotowość do wypracowania rozwiązań możliwych do zaakceptowania przez obie strony". MR podkreśla też, że dla rządu priorytetem było zagwarantowanie bezpieczeństwa państwa i zapewnienie warunków do rozwoju polskiego przemysłu obronnego.

"Rozbieżności w stanowiskach negocjacyjnych obu stron uniemożliwiają osiągnięcie kompromisu, w związku z czym dalsze prowadzenie rozmów jest bezprzedmiotowe" - czytamy w komunikacie.

Negocjacje umowy offsetowej rozpoczęły się 30 września 2015 r. po rozstrzygnięciu przez Ministerstwo Obrony Narodowej przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii.

Wybór śmigłowców dla armii

Zakup 50 śmigłowców wielozadaniowych był jednym z największych postępowań w ramach programu modernizacji polskiej armii. Ministerstwo Obrony Narodowej, kierowane jeszcze przez Tomasza Siemoniaka, w postępowaniu zakwalifikowało do sprawdzeń weryfikacyjnych śmigłowiec oferowany przez konsorcjum Airbusa - "Program EC-725 Caracal-Polska".

Do przetargu przystąpiły także zakłady PZL-Świdnik, należące do włosko-brytyjskiej grupy AgustaWestland, ze śmigłowcem AW149 oraz Sikorsky z PZL Mielec ze śmigłowcem S70i Black Hawk. Ich oferty zostały jednak odrzucone. MON jako przyczynę takiej decyzji podało niespełnienie wymogów formalnych.


 133
  • Willgraf IP
    jak podaje agencja Yupijajej Kontrakt na Caracale uwalony także z przyczyn zagrożenia konkurencją w Europie wobec firmy Lockheed Martin ..obecnie lobbyści tej firmy są zatrudnieni w Polskiej Grupie Zbrojeniowej ! zagrożeniem miała być strata kilku miliardów dolarów gdyby Polska nie tylko dostała licencje na Caracle i odtworzyła zakłady lotnicze , które byłyby jej własnością , a także zagrożenie kontraktów na zakup gorszych rakiet manewrujących jakie oferuje Lockheed Martin o zasięgu 400 km - bowiem Francuzi oferowali rakiety o zasięgu 1500 km i to nie same rakiety a oddawali Polsce licencje na ich produkcje. Tego obawiał się Lockheed Martin i wszystkim środkami włącznie z korupcją miał zapobiec tej umowie SKANDAL!
    • nieglupi Jasko IP
      Wyjasnienie jest jedno: Premier powiedziala, ze helikopter „powinien być produkowany w Polsce od początku do końca”. Zrozumiano? Wystarczy. Nie ma dyskusji. Trzeba bylo sluchac, mieli okazje, ale zdawalo im sie, lapowki poprzedniej ekipie dali, wiec przekret zalatwiony.
      • Gajowy z Ruskiej Budy IP
        POpaprańcy będą szczekać ale trzeba olać te szczekanie i robić swoje bo ta banda tylko dbała o swoje koryta dlatego też powstał KOD /komitet obrony "koryta"/!!!!
        • freebird IP
          Co wy z przeproszeniem pie..... Poczytajcie sobie znawcy jakie parametry mają MI 8 i Mi 17 i porównajcie je z proponowanymi śmigłowcami. Sikorsky i Augusta Westland mają w ofercie śmigłowce lepsze. Zamiast je zaoferować to potraktowali Polaków jako kraj drugiej kategorii , i zaproponowali coś co w ogóle nie było zgodne z przetargiem(Nie wiem jak teraz ale jakiś czas temu produkt ze Świdnika nie miał certyfikacji do lotów nad morzem) . Caracal nie był idealny ale był najbliższy parametrom ogłoszonym w przetargu.Francuzi jako jedyni zgodzili się żeby ich produkt był serwisowany przez wojsko nie w zakładach producenta. Poczytajcie trochę i więcej obiektywizmu. Przekrętu nie ma jak wybierany jest sprzęt z Mielca ? Udziały tam ma znajomy A. M. To pachnie niezbyt ładnie.
          • Felix_Zabrze IP
            Zdrada to była w 1939 :)
            • wesoly Roger IP
              To niech sie Francuzi ciesza bo beda teraz latac na swoich Caracalach tak dlugo, az sie nie zuzyja. A my bedziemy patrzec jakiej ona sa jakosci.
              • Salcio IP
                Unia coraz bardziej przypomina byly blok RWPG. Mamy kupic francuzkie smiglowce, nie ma znaczenia ze jest to przestarzala technologia i ze sa drogie. Jesli nie kupimy to sprzeciwiamy sie sila postepu i oswiecenia i musimy za to zostac ukarani.
                • ........ IP
                  Może wreszcie oszukani przez KOD i Nowodupie Eu , zrozumieją dlaczego tak w niesmak zachodnim "przyjaciołom" rządy PIS.
                  • Bidol IP
                    Treść została usunięta
                    • Polak IP
                      Nie ma offsetu , nie ma caracali.
                      Dlaczego mamy płacić za nie więcej niż inni.
                      We Francji szykują się zwolnienia i protesty.
                      • Piotr Wysocki IP
                        Akurat oni o zdradzie wiedza najwiecej
                        • Skrzypek na dachu IP
                          Francuzki sa sliczne wesole i mile . Az palce lizac .
                          • edek88 IP
                            A co tu wyjasniac Komorowski wziol dole od francuzow za przekupiony przetarg
                            A wszyscy polacy wiedza ze te smiglowce to zlom nienadajacy sie dla naszej armi
                            • piopio IP
                              A gdzie on był jak trwały negocjacje w sprawie offsetu. No proszę -nie udało się wyrolować Polaczków -to się żabojad obraził.
                              na drzewo
                              • lubie pierogi IP
                                Polsce nie grożą żadne kary za zakończenie negocjacji z firmą Airbus. Rząd zdecydował się na taki krok, bo jak czytamy w oświadczeniu ministerstwa rozwoju, francuski kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej "zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego"

                                Czytaj także