Następca Caracala? Macierewicz: Śmigłowce Black Hawk dla sił specjalnych jeszcze w tym roku

Następca Caracala? Macierewicz: Śmigłowce Black Hawk dla sił specjalnych jeszcze w tym roku

Dodano:   /  Zmieniono: 182
Amerykańskie śmigłowce Black Hawk
Amerykańskie śmigłowce Black Hawk / Źródło: Flickr / Department of Defence
Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas wizyty w PZL-Mielec poinformował, że produkowane w tym zakładzie śmigłowce Black Hawk „jeszcze w tym roku” trafią na wyposażenie Wojska Polskiego.

– Po rozmowie z prezesem mogę powiedzieć,że rozmowy, które rozpoczną się w tym tygodniu, uzyskają zwieńczenie w tym roku i jeszcze w tym roku pierwsze śmigłowce pozwalające na realizację ćwiczeń zostaną dostarczone siłom specjalnym. To pokazuje jakim potencjałem dysponuje polski przemysł, Mielec i Dolina Lotnicza – powiedział Macierewicz.

Szydło o interesie państwa polskiego

PZL-Mielec odwiedziła także premier Beata Szydło, która podkreśliła,że "w interesie polskiego państwa jest zakup nowoczesnego sprzętu dla Sił Zbrojnych”, ale sprzęt „powinien być produkowany w Polsce od początku do końca”. – To interes ekonomiczny, ale też ten naczelny związany z bezpieczeństwem – dodała.

Wizyta w Świdniku

Przed wizytą w Mielcu Beata Szydło odwiedziła PZL-Świdnik, gdzie również przekonywała o konieczności zaopatrywania Wojska Polskiego w sprzęt produkowany w pełni w kraju. – Polski rząd musi bronić interesu polskiego państwa, a w nim leży dobre i nowoczesne uzbrojenie naszej armii – podkreślała premier. Jak dodała, priorytetem rządu jest, by w Polsce powstawały firmy i fabryki produkujące dobry, uznawany na świecie sprzęt, w tym wyposażenie dla armii. Jednocześnie podkreśliła, że rząd zaprasza do Polski inwestorów zagranicznych, którzy będą w naszym kraju tworzyli miejsca pracy dla Polaków i zapewniali im godne płace. – Jesteśmy w zakładzie, który ma właściciela zagranicznego i prowadzi mądrą politykę, który zatrudnia tu w Polsce kilka tysięcy osób, który w Polsce płaci podatki. Tak rozumiemy patriotyzm gospodarczy – podsumowała premier.

Zerwanie umowy na Caracale

Informacja o zakupie śmigłowców BlackHawk została przekazana kilka dni po zerwaniu umowy na zakup 50 maszyn EC725Caracal

– Obowiązkiem polskiego rządu jest bronić interesów Polski i rozmowy dotyczące przetargu tak były prowadzone. Postawiliśmy warunki, które z punktu widzenia obronności i ekonomii były najkorzystniejsze dla polskiego państwa i naszych partnerów. Mimo to partnerzy nie chcieli ich przyjąć. Nie było możliwości, by rozmowy dłużej kontynuować – skomentowała zakończenie negocjacji umowy offsetowej w sprawie francuskich śmigłowców Caracal.

Czytaj także

 182
  • IRON MAN IP
    Proponuje przeczytać rosyjski Sputnik Polska. Chwalą wybór Black Hawka... ciekawe czy dlatego że jest dobry? Amerykański a może słabo uzbrojony w porównaniu z Caracalem i im nie zagraża?
    Tak czy owak chwalą Macierewicza.
    • Gajowy z Ruskiej Budy IP
      Kamysz zawsze Mi się kojarzy z upośledzonym Rafałkiem !!!!
      • qwerty IP
        Caracal miał być uniwersalnym helikopterem dla Polskiej armii, posiada jeden z najbardziej przestarzałych systemów obrony( co znaczy helikopter bez systemów zdolnych zwalczać ręczne wyrzutnie ppl. obrony pokazała Ukraina, Syria i Egipt). Jest to maszyna zawodna, bliźniacza konstrukcja H225 Super Puma rozbił się niedawno w  Norwegii. Norwegowie w raporcie dotyczącym katastrofy z 29 kwietnia, w której zginęło 13 osób stwierdzili, że przyczyną katastrofy była wada metalurgiczna jednej z części układu napędowego maszyny. Caracal ma być używany przez naszą marynarkę wojenną a nie mieści się do hangarów planowanych do zakupu okrętów. Nie posiada tylnej rampy więc mimo, że posiada większy udźwig niż Black Hawk nie nadaje się użytku jako helikopter ciężki. Polsce są dziś potrzebne dwa śmigłowce jeden ciężki do przewozu sprzętu i ludzi drugi lekki dla wojsk specjalnych, plus kilka maszyn specjalistycznych dla marynarki.
        • Robnad IP
          https://www.wprost.pl/518163

          POczytajcie sobie morony skoro już zaPOmnieliście, i nie bredźcie.

          jeden wielki przekręt.
          • be ton IP
            1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
            2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
            3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
            4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
            5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
            6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
            7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
            8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
            9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
            10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
            11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
            12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
            13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
            14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.
            15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.
            16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać
            artykuł pochodzi z FB (JWK LUBLINIEC)