Rząd tłumaczy się z zamieszania wokół powrotu delegacji z Londynu. Ile jest instrukcji HEAD?

Rząd tłumaczy się z zamieszania wokół powrotu delegacji z Londynu. Ile jest instrukcji HEAD?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polsko-brytyjskie konsultacje międzyrządowe
Polsko-brytyjskie konsultacje międzyrządoweŹródło:Newspix.pl / DAMIAN BURZYKOWSKI
Burza wokół powrotu polskiej delegacji z Londynu nie cichnie. Po deklaracji rzecznika rządu, że nie doszło do naruszenia przepisów, wszyscy zaczęli skrzętnie sprawdzać instrukcję HEAD. Wypowiedzi polityków świadczą o tym, że rząd nie ma jednoznacznego stanowiska w sprawie ilości instrukcji.

Sprawę powrotu polskiej delegacji z Londynu opisał Zbigniew Parafianowicz w "Dzienniku Gazecie Prawnej". Z jego relacji wynika, że początkowo planowano powrót polityków oraz dziennikarzy dwoma samolotami: rządowym embraerem i wojskową casą. Później zapadła jednak decyzja, że wszyscy mają się zmieścić na pokładzie embraera. „Na własne oczy przekonałem się, jak głęboko tkwi w nas tupolewizm” – twierdzi Parafianowicz.

„Są dwie instrukcje: jawna oraz z klauzulą zastrzeżoną”

– Dla mnie i dla koordynatora lotu świętą wolą była decyzja pilota. Mimo iż wcześniej zgodnie z prawem i zgodnie oczywiście z instrukcją HEAD dla lotów cywilnych wszystko zostało wykonane prawidłowo – tłumaczyła Beata Kempa na antenie Polskiego Radia. Szefowa KRPM stwierdziła, że są dwie instrukcje: jawna oraz z klauzulą zastrzeżoną, o której nie może mówić publicznie. – Za każdym razem, gdy jest zapotrzebowanie na lot, muszą być układane te kwestie zgodnie z instrukcjami, to jest oczywiste, tak się stało teraz – podkreśliła.

„Jest druga niejawna instrukcja”

Rzecznik rządu Rafał Bochenek, odpowiadając na pytanie jednego z dziennikarzy, napisał na Twitterze w poniedziałek rano, że: „Wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującą instrukcją HEAD”. Z kolei szefowa KPRM Beata Kempa wskazywała, że „»cywilna« instrukcja HEAD nie została złamana”. Pod wieczór, tego samego dnia, Bochenek w rozmowie z dziennikarzami przekazał, że "instrukcja jest instrukcją niejawną i jest załącznikiem do umowy, która została zawarta w 2013 r.". – Natomiast jeżeli chodzi o skład delegacji, te zarzuty, które pojawiają się bardzo często w przestrzeni publicznej, jakoby skład delegacji, która uczestniczyła w tym locie, czy jakiekolwiek inne, są oczywiście niezasadne i nieprawdziwe – powiedział rzecznik.

„Jest tylko jedna instrukcja”

Wiceszef MON Bartosz Kownacki próbował bronić słów Beaty Kempy twierdząc, że jest to pewna potoczność wynikająca z nieznajomości tematu. Po prostu mówi językiem potocznym. Proszę nie oczekiwać od osób, które nie mają nic wspólnego z wojskiem, żeby potrafiły rozróżnić pewne rzeczy tłumaczył wiceminister dodając, że mimo tego, iż istnieje tylko jedna instrukcja HEAD, szefowa KPRM nie chciał wprowadzić Polaków w błąd. Cywilna czyli dotyczy cywili, najważniejszych osób w państwie, bo są jeszcze przepisy wojskowe i pewnie to pani minister miała na myśli stwierdził polityk PiS na antenie Radia ZET.

twitter

O czym mówi instrukcja HEAD?

Według relacji dziennikarza DGP, w rządowym embraerze znaleźli się jednocześnie: premier, wicepremier, szefowie MSZ, MON, MSW i dowódca operacyjny sił zbrojnych. Taka może kłócić się z instrukcją HEAD, a przynajmniej z jej wersją dostępną na stronie Ministerstwa Obrony Narodowej. W paragrafie 21. instrukcji HEAD są rozpisane zasady ogólne organizacji lotów z VIP-ami. Jest tam zapis, według którego prezes Rady Ministrów i pierwszy wiceprezes Rady Ministrów nie mogą przebywać na pokładzie tego samego samolotu.

Pozostaje pytanie, który z obecnie urzędujących wicepremierów jest uznawany za pierwszego wiceprezesa RM: czy minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki (który był na pokładzie), minister kultury Piotr Gliński czy też minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Jeżeli Morawiecki, to doszło do złamania instrukcji HEAD, jeżeli nie – w świetle przepisów nie stało się nic.

Czytaj też:
Zamieszanie wokół rządowego samolotu. Kempa przygotowuje „osobisty, bardzo wnikliwy” raport

Źródło: Polskie Radio / Radio ZET, Wprost.pl