Morawiecki zapowiedział budowę Centralnego Portu Lotniczego. Wskazał, gdzie powstanie

Morawiecki zapowiedział budowę Centralnego Portu Lotniczego. Wskazał, gdzie powstanie

Mateusz Morawiecki
Mateusz Morawiecki / Źródło: Newspix.pl / fot. Damian Burzykowski
Wicepremier Mateusz Morawiecki odniósł się do postulatów Nowoczesnej odnośnie przystąpienia do strefy euro. Minister finansów skomentował również zapowiedzi powołania Centralnego Portu Lotniczego oraz dane dotyczące inflacji.

– Nie ma powodów do głębokiego niepokoju, że inflacja mogłaby przyspieszyć do wysokich poziomów – uważa wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Ekonomiści zwracają uwagę, że niewielka inflacja służy gospodarce. – Jeśli byłaby ona za wysoka, to mamy RPP, mamy NBP i one podejmą odpowiednie decyzje – tłumaczył Morawiecki. Ministerstwo Rozwoju prognozowało wcześniej, że inflacja konsumencka wyniesie 2,3 proc. r/r w marcu wobec 2,2 proc. r/r odnotowanych miesiąc wcześniej.

Według ekonomistów bankowych, w najbliższych miesiącach należy oczekiwać jednak dalszego wzrostu wskaźnika CPI ze względu na efekty niskiej bazy z roku ubiegłego. Zmiany w polityce monetarnej mogą - ich zdaniem - nastąpić najwcześniej pod koniec roku lub na początku 2018 roku.

„Uznaliśmy, że Centralny Port Lotniczy jest potrzebny”

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów (KERM) uważa, że budowa tzw. Centralnego Portu Lotniczego (CPL) w Polsce jest potrzebna, poinformował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Według niego, finansowanie inwestycji będzie konstruowane prawdopodobnie przy niewielkim udziale środków budżetowych. – Wczoraj na KERM mieliśmy debatę o Centralnym Porcie Lotniczym i rekomendacji dla Rady Ministrów. Jednomyślnie uznaliśmy, że jest on potrzebny – tłumaczył polityk.

Morawiecki zapewnił, że finansowanie będzie konstruowane raczej przy niewielkim udziale środków budżetowych. – Będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Analizy wskazują, że najlepsza dla CPL byłaby lokalizacja pomiędzy Warszawą a Łodzią – tłumaczył dodając, że „ma być to centrum komunikacyjne, a nie tylko sam port lotniczy”.

O konieczności powstania Centralnego Portu Lotniczego pisaliśmy na łamach „Wprost” w listopadzie 2016 roku:

„Polska jest zobowiązana do przyjęcia euro”

Morawiecki odniósł się również do pomysłów Nowoczesnej odnośnie przystąpienia do strefy euro. – Polska nie jest obecnie gotowa do przyjęcia euro, a kwestię tę będzie można rozważyć za 10-20 lat. Nie jesteśmy teraz gotowi. Jeśli będziemy gotowi za 10-20 lat pod względem mikro- i makroekonomicznym, to oczywiście będzie można to rozważyć – stwierdził minister.

Wicepremier wskazywał, że Polska jest zobowiązana do przyjęcia euro wraz z traktatem akcesyjnym, ale w tej kwestii musiałoby odbyć się referendum, ponieważ w Konstytucji mamy zapisaną złotówkę jako walutę narodową. Zwracał też uwagę, że strefa euro musi sama sobie poradzić ze swoimi problemami.

/ Źródło: ISBnews / TVP
 50
  • lekarz IP
    ty sobie palanciku tej pustej makowki raczej tym nie zaprzataj. W pierdlu bedziesz mial sporo na to czasu a teraz masz wazniejsze "marzenia kaczego pana" na glowie by zdemolowac do konca ten kraj.
    Gdzie te pisosobniki maja "godnosc"? Chyba w tylkach i dlatego maja je takie rozdete
    • bruner IP
      jakiś taki ssowski ten gość
      • Mirek IP
        Państwo które nie ma swojej waluty jest ubezwłasnowolnione ponieważ nie może pobudzić eksportu . Tam gdzie jest waluta euro to właśnie Niemcy nadają ton a mniejsze gospodarki muszą się dostosować i z roku na rok ich gospodarka słabnie.
        • ................................................ IP
          W łodzi jest lotnisko, w Radomiu jest lotnisko-generalnie nieużywane. Jeszcze potrzebne jest lotnisko w Łowiczu albo Skierniewicach.
          • więcej ; money pl IP
            Euro w Polsce najwcześniej za... 75 lat. Tyle czasu potrzebujemy, by spełnić postulat Jarosława Kaczyńskiego i dogonić gospodarkę Niemiec. Zdaniem prezesa Prawa i Sprawiedliwości do dyskusji o wspólnej walucie powinniśmy wrócić, gdy osiągniemy poziom 85 proc. niemieckiego PKB na mieszkańca. - To nigdy się nie uda - mówi WP money Ignacy Morawski, ekonomista i założyciel serwisu SpotData.
            • Obi 1 IP
              Lotnisk jest dość a na niektórych nic się niedzieje wolałbym jedną poważną sieć sklepów na protekcyjnych warunkach ale naszą by wykończyła obcy handel to największe wpływy do budżetu i producentów .
              • Super Kaczor IP
                Spieszcie sie poki jeszcze pieniadze z Unii z budzetu 2014 przychodza. Bo po ostatnim waszym awanturnictiwe z Unii g**no dostaniecie.
                • macaca IP
                  Bardzo dobra decyzja, odciazy Warszawe od halasu i spalin, pozwoli rowniez lepiej wykorzystac nowowybudowany dworzec kolejowy w Lodzi. Tereny po obecnym lotnisku bedzie mozna sprzedac deweloperom co rowniez da spory dochod.
                  • Iwona IP
                    A to ciekawe! Minister planuje budowę wielkiego portu, nie wie tylko skąd weźmie na to pieniądze. Ok, wobec tego ja ogłaszam, że zbuduje sobie willę z basenem i tu czesc wspólna z ministrem: mam marzenia i nie mam kasy. Pomarzyć zawsze można.
                    • Roland IP
                      A do Smoleńska połączenia będą ?
                      • skurczybyk IP
                        Centralny Port Lotniczy w Polsce.
                        Przewidywany teren pod zabudowę lotniska znajduje się w trójkącie między Piątkiem, Łowiczem a Strykowem. Wyprzedaż terenów jest zablokowana, by niedopuścić do zysków postronne osoby.

                        Poprzednia lokalizacja terenów na którą wpadła Platforma, były w większości wykupione przez firmy Kulczyka, syna Komorowskiego i innych. Tereny te uzyskały cenę nawet do 30 złotych za m².
                        • spec125 IP
                          Jeśli CPL będzie gdzieś koło Żyrardowa, to autostradę A2 trzeba będzie poszerzyć do 3 pasów. Mimo tego, nie będzie miało to wpływu na inne lotniska w okolicy, bo tamte obsługują loty tylko europejskie i raczej tanich linii lotniczych, a w CPL mają być loty długo-dystansowe, poza Europę. Ekspresówkę S7 od Wisłostrady w Warszawie do Płońska (koło N. Dw. Maz. czyli Modlina) i tak niedługo będzie się budować. Może już teraz pomyśleć przy budowie wiaduktów aby były szersze, aby można było np. za 5 czy 10 lat dobudować 3 pas jeśli będzie potrzeba?
                          • Mateuszsz IP
                            Co kwartał w UE jest dodrukowywane ok 400 mld Euro pustych, bez pokrycia pieniędzy. Rocznie ok 1,6 bln i ma tendencję wzrostową. My nic do złotego nie dodrukowujemy -  jak brakuje to się zadłużamy. Widzę że guru z Nowoczesnej pcha nas w objęcia bankruta co już dawno wszystko przejadł. Czy jak wejdziemy do Euro to też będziemy mogli puste pieniądze dodrukowywać?
                            Niemcy są już przygotowani i mają naprodukowane nowe MARKI jako walutę zapasową-ciekawe co na to PETRU.
                            • Mirek IP
                              A kacapskie lewactwo znowu drze japy. Fakty są niestety takie że Okęcie to malutka porcina a w Modlinie bez przerwy mgła . I tak źle i tak nie dobrze.
                              • Piotr IP
                                Szacunkowy koszt budowy portu na 60 mln pasażerów/rok to 24 mld zł + kilkanaście na infrastrukturę. Koszt rozbudowy Modlina do przepustowości ok. 40 mln/rok to 2 mld zł + ok. 6 mld. na infrastrukturę, w tym linia kolejowa z podziemną stacją pod lotniskiem oraz łącznik autostradowy do projektowanej drogi ekspresowej Warszawa-Gdańsk, czas wykonania do 2024 - z tym, że sam port (pasy i terminale) można by skończyć do 2020. Ponieważ przepustowość Okęcia to ok. 24 mln przy wykorzystywanej obecnie ok. 14 mln, rozwiązanie takie wystarczyłoby co najmniej na 50 lat, a pewnie i dłużej (w takim czasie ceny paliw na pewno wzrosną i ruch nie będzie tak intensywny). Ten projekt to kolejny pic na wodę, dęta propaganda dla naiwnych i pewnie jakiś interes dla kumpli (na samym przygotowaniu koncepcji można nieźle zarobić nie inwestując zbyt wiele).

                                Czytaj także