Polscy studenci zbudują czołg. „Nie zachował się żaden z wyprodukowanych egzemplarzy”

Polscy studenci zbudują czołg. „Nie zachował się żaden z wyprodukowanych egzemplarzy”

Czołg
Czołg / Źródło: Fotolia / konstantin71
Lubelscy studenci zamierzają skonstruować replikę trenażera czołgowego z 1969 r., na którym trenowano niegdyś kierowców czołgów we wszystkich polskich jednostkach pancernych. Najpierw szukają jednak dokumentacji technicznej i fotograficznej oraz części potrzebnych do budowy.

Trenażer czołgowy MPG-69 skonstruowany został w 1969 r. przez płk Zbigniewa Węglarza i stosowany był do nauki jazdy we wszystkich jednostkach pancernych szkolących kierowców czołgów. Jego replikę zamierzają skonstruować członkowie działającego przy Politechnice Lubelskiej Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej.

„Trenażer dawał ogromne oszczędności przy szkoleniu czołgistów w stosunku do jazdy pełnowymiarowymi pojazdami gąsienicowymi i podobno znakomicie sprawował się w terenie” – mówi opiekun koła naukowego dr inż. Leszek Gardyński. „Niestety według mojej wiedzy nie zachował się żaden z wyprodukowanych kilkuset egzemplarzy”.

Podobnie jak w pełnowymiarowym czołgu, przedział kierowcy w trenażerze wyposażony był w oryginalne czołgowe przyrządy kierowania, peryskopy i wskaźniki na desce rozdzielczej. Jazda mogła odbywać się zarówno przy zdjętym nadwoziu, podniesionym siodełku i z głową kierowcy wysuniętą przez luk, jak i przy opuszczonym siodełku i obserwowaniu otoczenia przez peryskopy. Obok kierowcy znajdowało się siodełko instruktora, który miał do dyspozycji okno, dodatkowy pedał hamulca, dostęp do dźwigni skrzyni biegów i wyłącznik zapłonu.

Studenci są już w posiadaniu najważniejszej części pojazdu, czyli silnika Syreny ze skrzynią biegów. Aktualnie poszukują jednak innych elementów trenażera. „Dotarliśmy do specjalisty od samochodów na planach filmowych, który znalazł dla nas prawie cały komplet oryginalnych kół i obiecał poszukać innych kawałków, jak np. kawałka gąsienicy” – mówi Gardyński. „Zwracamy się z prośbą o pomoc w zdobyciu dokumentacji technicznej i fotograficznej, instrukcji użytkowania pojazdów oraz części potrzebnych do budowy trenażera” – apeluje opiekun koła.

Czytaj także

 8
  • belfer IP
    Może wystarczy zajrzeć w google panowie studenci !! ??
    • Skrzypek na dachu IP
      Publiczne pieniadze nie wolno wydawac na Prlowska nostalgie .
      • piotr IP
        Jeżdziłem , ale po co to odbudowywać ?? Super na lato , do jazdy na ryby nad jeziora poligonowe....
        Cała reszta to wanna stalowa , 4 koła po każdej stronie , gumowe gąsiennice z nakładkami . Dwa miejsca dla instruktora i szkolonego mechanika kierowcy i .... charakterystyczny "pierdzący " dżwięk ... Przy złej pogodzie była zakładana rama z naciągniętym brezentem jako "pancerz" ;-)
        Chodziło o obniżenie kosztów szkolenia ale ..... charakterystyka jazdy T54 T55 była zupełnie inna...
        • Cześć Jolu IP
          To jest komunistyczna zbrodnia i propaganda twierdzić, że w PRL potrafiono cokolwiek zrobić. Wiemy doskonale, że kwitnąca gospodarka okupacyjna i II RP została zrujnowana przez komunę! No! Nawet ocet importowano z II RP!
          • janek IP
            To nie jest czołg. To nie jest nawet zbliżone do czołgu. to jest pojazd do nauki jazdy czołgiem