Rząd przyjął projekt ustawy, która zmusi dostawców telewizji do ujawnienia danych klientów

Rząd przyjął projekt ustawy, która zmusi dostawców telewizji do ujawnienia danych klientów

Piotr Gliński
Piotr Gliński Źródło: Newspix.pl / Artur Widak
Przygotowany przez resort kultury projekt ustawy, który nakłada obowiązek przekazywania danych dotyczących klientów na dostawców usług telewizyjnych, został przyjęty przez rząd.

Rząd uznał, że skoro w 97 proc. gospodarstw domowych znajduje się telewizor, a 66 proc. korzysta z usług dostawców telewizji płatnej, w tym operatorów sieci kablowych, satelitarnych platform cyfrowych, to należy nałożyć na tych dostawców obowiązek rejestracji odbiorników oraz identyfikacji podmiotów, które muszą płacić abonament.

Ustawa przewiduje, że operatorzy będą mogli zbierać zgłoszenia rejestracyjne od klientów i przekazywać je Poczcie Polskiej, która będzie zobowiązana do pobierania opłat abonamentowych. Równocześnie państwowy dostawca usług pocztowych będzie miał prawo żądania informacji od dostawców usług telewizji płatnej o poszczególnych klientach korzystających z tych usług. Co więcej, dostawcy płatnej telewizji będę obowiązani przekazać jednorazowo dane o swoich odbiorców Poczcie, po czym poinformują o tym klientów. Równocześnie zobowiązani do zbierania danych od klientów, będą otrzymywać środki z budżetu państwa, jednak ich wysokość kwot ustali Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Jak wskazano w uzasadnieniu przyjęcia projektu ustawy, obecnie abonament płaci około 13 proc. gospodarstw domowych oraz 12 proc. przedsiębiorców przez co „nakłady na media publiczne w Polsce są na najniższym poziomie w całej Unii Europejskiej. Polska ma także największy wśród krajów europejskich ubytek w poborze opłat abonamentowych”.