Ważne stanowisko UOKiK na temat nowych przepisów ws. abonamentu radiowo-telewizyjnego

Ważne stanowisko UOKiK na temat nowych przepisów ws. abonamentu radiowo-telewizyjnego

Telewizja, zdjęcie ilustracyjne
Telewizja, zdjęcie ilustracyjneŹródło:Fotolia / fot. Mita Stock TV
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zmiana przepisów dotyczących abonamentu radiowo-telewizyjnego nie może być podstawą do przedterminowego rozwiązania umowy z kablówką – ustaliło Radio ZET.

Sprawa dotyczy klientów kablówek i platform satelitarnych, którzy zawarli umowy na czas określony 12 lub 24 miesięcy. Osoby, które mają podpisane umowy na czas nieokreślony, mogą je wypowiadać. „Ustawa abonamentowa nie nakłada obowiązku zmiany regulaminu, tylko przekazanie danych” – taką odpowiedź z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymało Radio ZET.

Przygotowany przez resort kultury projekt ustawy, który nakłada obowiązek przekazywania danych dotyczących klientów na dostawców usług telewizyjnych, został przyjęty przez rząd. Uznano, że skoro w 97 proc. gospodarstw domowych znajduje się telewizor, a 66 proc. korzysta z usług dostawców telewizji płatnej, w tym operatorów sieci kablowych, satelitarnych platform cyfrowych, to należy nałożyć na tych dostawców obowiązek rejestracji odbiorników oraz identyfikacji podmiotów, które muszą płacić abonament.

Ustawa przewiduje, że operatorzy będą mogli zbierać zgłoszenia rejestracyjne od klientów i przekazywać je Poczcie Polskiej, która będzie zobowiązana do pobierania opłat abonamentowych. Równocześnie państwowy dostawca usług pocztowych będzie miał prawo żądania informacji od dostawców usług telewizji płatnej o poszczególnych klientach korzystających z tych usług. Co więcej, dostawcy płatnej telewizji będę obowiązani przekazać jednorazowo dane o swoich odbiorcach Poczcie, po czym poinformują o tym klientów. Równocześnie zobowiązani do zbierania danych od klientów, będą otrzymywać środki z budżetu państwa, jednak ich wysokość kwot ustali Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Jak wskazano w uzasadnieniu przyjęcia projektu ustawy, obecnie abonament płaci około 13 proc. gospodarstw domowych oraz 12 proc. przedsiębiorców przez co „nakłady na media publiczne w Polsce są na najniższym poziomie w całej Unii Europejskiej. Polska ma także największy wśród krajów europejskich ubytek w poborze opłat abonamentowych”.

Czytaj też:
Rząd przyjął projekt ustawy, która zmusi dostawców telewizji do ujawnienia danych klientów

Źródło: Radio Zet / Wprost.pl