Znamy koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. KPRM podał szczegóły inwestycji

Znamy koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. KPRM podał szczegóły inwestycji

Lotnisko
Lotnisko / Źródło: Fotolia / BillionPhotos.com
Łączny koszt realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przy założeniu najszerszego zakresu prac zawiera się tym między 30,9 mld zł a 34,9 mld zł, poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Podstawowy proces inwestycyjny ma zakończyć się do 2027 r. Pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild poinformował wcześniej w tym tygodniu, że port powstanie w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów.

„Koncepcja zakłada koszty komponentu lotniczego w wysokości 16-19 mld zł (w oparciu o koszty wzniesienia porównywalnych portów lotniczych na świecie), koszty komponentu kolejowego w wysokości 8-9 mld zł (w oparciu o szacunki zawarte w studium wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości 'Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław'), koszty komponentu drogowego to od 1,75 mld zł (w przypadku budowy 65 km) do 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Łącznie realizacja podstawowych założeń niniejszego dokumentu przy założeniu najszerszego zakresu prac zawiera się tym samym między kwotami 30,9 a 34,9 mld zł” – czytamy w dokumencie „Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port 'Solidarność' – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ze względu na zróżnicowany charakter poszczególnych komponentów, dla każdego z nich może być rozważana inna strategia pozyskania finansowania, dlatego też na obecnym etapie nie uznano za celowe szczegółowego przesądzania o sposobie pozyskania finansowania, poddano także.

„Przyjęte harmonogramy zmierzają do zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego do 2027 r., zakładając równoległe prowadzenie poszczególnych przedsięwzięć inwestycyjnych” – czytamy dalej.

Sieć kolejowa

W dokumencie rekomendowano rozbudowę sieci kolejowej, które zaplanowano jako niezbędne uzupełnienia sieci kolejowej spinającej ją w układ odpowiadający potrzebom przewozowym Polski, uzasadniono. „Etap początkowy zwany dalej 'etapem zerowym' (konieczny do powstania CPK) zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych. W dokumencie zawarto również scenariusze dalszej rozbudowy sieci kolejowej przedstawione, przy czym część z nich mogłaby zostać zrealizowana przed oddaniem Portu 'Solidarność' do użytku” – czytamy dalej.

Inwestycje drogowe

W zakresie inwestycji drogowych niniejsza Koncepcja zakłada przebudowę autostrady A2, jak również budowę Autostradowej Obwodnicy Warszawy przewidzianej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 roku, przy czym wariant minimalny zakłada wykonanie odcinka około 65 km, łączącego DK 92 (węzeł Sochaczew) - węzeł CPK na A2 - drogę ekspresową S8 - drogę ekspresową S7 (węzeł w Grójcu), wariant optymalny natomiast (zapewniający swobodny dojazd do CPK i przekierowanie ruchu ciężarowego wokół Warszawy) zakłada wykonanie odcinków o łącznej długości 248 km łączącej ponadto Grójec (S8) - Kołbiel (Węzeł S17) - Mińsk Mazowiecki (Węzeł A2) - oraz Sochaczew - Wyszogród - Zakroczym - Serock - Wyszków, podano również.

CPK ma być jednym z największych przesiadkowych lotnisk w Europie. Docelowo ma obsługiwać nawet 50 mln pasażerów rocznie.

Czytaj także

 23
  • Treść została usunięta
    • Morawiecki oddasz to w Wolnej Polsce co do złotówki nawet jakbyś miał harować i okradać swoich koleżków żydowskich z NWO..za ten Megalomanizm bez podstaw ekonomicznych , dorwie cie Wolna Polska nawet w Izraelu i Mosad i koledzy z NWO nie pomogą
      • Musimy też postawić wielki mur na 4-5 metrów wysoki z wieżyczkami, strażnicami, miejscami na obsługę dronów na całej liczącej ponad 320km granicy Odry i Nysy. Pamiętajmy, że za 10-15 lat ruszy na nas zmasowana horda Euro-Kalifatu i trzeba będzie to powstrzymać... to też wydatek na 20-30 mld EUR, który trzeba wkalkulować do budżetu Państwa.
        • Zgadzam się z koncepcją dużego portu międzynarodowego pod Warszawą - taka jest praktyka na całym świecie. Cieszę się także, że projekt zawiera plany dotyczące infrastruktury jak kolej, węzły drogowe itp czego zabrakło przy Modlinie/Radomiu, a to podstawa. Jednakowoż te decyzje jak wiele w PIS zapadają bardzo szybko być może za szybko. Pytanie brzmi czy Rząd ma do tego także sztab specjalistów biznesowych: należy policzyć możliwości pasażerów Baltyki oraz Czech, Słowacji, Węgier... należy realizować spotkania z ULC, tanimi liniami, IATA i rejsowymi liniami lotniczymi, aby policzyć potencjał lotniczy a z drugiej strony zachęcić przewoźników. W innym wypadku wypierdzimy kolejny wielki terminal, który będzie świecił pustkami bo nikt nie zadbał o umowy transportowe. Ale ogólnie GO PIS GO GO!
          •  
            gierek te konczyl z  rozmachem

            Czytaj także