Akt oskarżenia ws. sprzętu dla wojska. Straty na ponad 2,3 mln złotych

Akt oskarżenia ws. sprzętu dla wojska. Straty na ponad 2,3 mln złotych

W związku z powziętymi informacjami, że numery identyfikacyjne pojazdów mogły zostać przerobione, naczepy poddano oględzinom oraz uzyskano opinie biegłych z zakresu mechanoskopii. Ponadto w toku śledztwa przesłuchano kilkudziesięciu świadków, a także zabezpieczono z firmy dostarczającej naczepy całość dokumentacji dotyczącej produkcji przedmiotu zamówienia. Uzyskano również opinię biegłego z zakresu techniki samochodowej i wyceny wartości pojazdów i maszyn.

Opinia biegłych z zakresu mechanoskopii

Z opinii biegłych z zakresu mechanoskopii wynika, że we wszystkich 16 dostarczonych naczepach stwierdzono przerobienie numeru VIN na ramie pojazdów polegające na nabiciu znaku D na pierwotnie nabitym znaku C. Przerobienie było niewidoczne bez przeprowadzenia specjalistycznego badania. Wszystkie znaki D zostały wykonane przy użyciu tego samego ręcznego znakownika. Stwierdzono ponadto, że na naczepach znajdowały się tabliczki znamionowe przymocowane do nadwozia przy pomocy nitów oraz tabliczki produkcyjne w formie naklejki z oznaczeniami zgodnymi z przerobionym polem numerowym nadwozia. Jak ustalono zdemontowano pierwotnie zamontowane tabliczki oznaczające rok produkcji 2012 oraz zamówiono w firmie zewnętrznej nowe tabliczki wskazujące na rok 2013. Ponadto w naczepach zdemontowano opony oznaczone rokiem produkcji 2012 i założono nowe z numerem seryjnym z roku 2013. Ponadto z opinii biegłych z zakresu budowy maszyn wynika, że większość elementów wyposażenia naczep została wyprodukowana w 2012 roku.

Z opinii biegłego z zakresu wyceny maszyn wynika, że z uwagi na dostarczenie pojazdów z innego rocznika niż zamówiony, zamawiający poniósł szkodę w łącznej kwocie ponad 2 milionów 390 tysięcy złotych. Kwota ta wynika ze spadku wartości handlowej zamówionych pojazdów związanej z rokiem produkcji.

Kwestie dotyczące technicznej strony przerobienia numerów nadwozia, jak też okoliczności samego przetargu, zostały potwierdzone zeznaniami licznych świadków. W oparciu o powyższe ustalono, że przerobienie danych pojazdów służyło dostosowaniu ich do warunków zamówienia. Ustalono też, że naczepy firma wyprodukowała „na zapas” w 2012 roku, licząc na kontrakty z wojska. Po ich produkcji naczepy pozostawały na terenie zakładu.