Wpływy z systemu viaTOLL przekroczyły 10 mld zł w ciągu siedmiu lat

Wpływy z systemu viaTOLL przekroczyły 10 mld zł w ciągu siedmiu lat

Infrastruktura drogowa
Infrastruktura drogowa Źródło: Fotolia / antic
Łączna wartość środków przekazanych z elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL od jego uruchomienia 1 lipca 2011 r. do końca czerwca 2018 roku wyniosła 10,05 mld zł, podał operator systemu - Kapsch Telematic Services.

„Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartość środków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł. W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3 660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie się zmieniła” - czytamy w komunikacie.

– Rosnące wpływy z systemu są wynikiem kilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych. […] Kolejnym ważnym czynnikiem jest sytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe, a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów – powiedział dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services Marek Cywiński, cytowany w komunikacie.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1 560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Do końca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3 660 km) przeznaczono 299,4 mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł, podkreśliła firma.

– Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice – wskazał Cywiński.

Podkreślił, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych. Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 1,175 tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największy udział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6 proc.), a wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8 proc.), Litwini (4,1 proc.) i Ukraińcy (3 proc.).

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią prawie 70 proc. wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4 proc. to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15 proc. wszystkich rejestracji w systemie, podano także w materiale.

Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 82 proc.) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3 proc.) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też:
Jazda z rodzicami przed egzaminem na prawo jazdy? To byłaby rewolucja w przepisach

Źródło: ISBnews